Paikallisuutiset

“Eräänlainen ennätys on 15 inssiajoa samalta kokelaalta” - Tuttu inssi lähtee eläkkeelle

Ajotutkinnon vastaanottaja Ralf Långsjö on tuttu inssi useimmille pietarsaarelaisille kuskeille. Hänellä on takanaan tolkuton määrä ajokokeita, edessä eläkepäivät.

Pietarinpuistikko, vastaa pian eläköityvä inssi Ralf Långsjö kysymykseen Pietarsaaren vaikeimmista liikennepaikoista ajokorttia havitteleville. Vilkasta väylää, jossa on tasa-arvoisia risteyksiä, ajetaan inssiajossa tyypillisesti liian lujaa.

Ralf Långsjö Pedersörestä on työskennellyt Pietarsaaren Katsastusasemalla inssinä vuodesta 1995 ja sitä ennen vakituisena katsastajana vuodesta 1987. Viimeisen työpäivänsä hän tekee tämän viikon perjantaina. Kuva: Pirkko Högkulla

Yleisimpiä syitä siihen miksi ajokortin saaminen tyssää reputettuun inssiajoon ovat Långsjön mukaan liikenteen puutteellinen havainto, väärät ajolinjat ja korkea ajonopeus.

– Puute havainnossa tarkoittaa usein ettei väistetä jalankulkijaa tai pyöräilijää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Liikennemerkkien ja -sääntöjen tuntemus on entisajoista heikentynyt, on alansa veteraani saanut panna merkille. Kun aiemmin noin joka viides reputti inssiajon ensimmäisellä kerralla, nykyään jo noin puolet ei eri syistä läpäise kuljettajantutkintoon ratkaisevana osana kuuluvaa ajokoetta.

– Eräänlainen ennätys on 15 inssiajoa samalta kokelaalta, Långsjö muistelee.

Täysin virheetöntä ajosuoritusta ei kuitenkaan inssiajossa haeta.

– Katsotaan kokonaisuutta, saa olla vähän puutteita ajolinjassa ja havainnoissa eikä hylätä vaikka auto pysähtyisi muutaman kerran.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ajotutkinnon vastaanottajan, inssin, tehtäviä Ralf Långsjö on tehnyt vuodesta 1995 lähtien Pietarsaaren Katsastusasemalla, jossa hän työskenteli vakituisena autokatsastajana vuodesta 1987 lukien ja sitä ennenkin kahtena aiempana kesänä. Koulutukseltaan Långsjö on autoteknikko Vaasasta.

Vilkkainta vuodenaikaa inssiajoissa ovat kevät ja kesä kun henkilöautojen ja kuorma-autojen kuljettajien lisäksi ajolupaa tavoittelevat mopoilijat ja moottoripyöräilijät. Långsjö kertoo aiemmin toimineensa tutkinnonvastaanottajana myös rekoille ja busseille.

Pitkään uraan mahtuu monenlaista tarinaa. Långsjö laskeskelee inssinä kirjanneensa yhteensä noin 40 000 ajokoetta.

Vähältä piti -tilanteilta ei olla vältytty ja kerran rysähti kunnolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Paikallinen poliisipäällikkö määräsi aikoinaan, että iäkkäimpien kuskien kuten 70-vuotiaiden piti tulla ajokokeeseen. Sai ajaa omalla autolla eikä apujarruja tarvinnut olla. Niille olisi ollut käyttöä esimerkiksi kun rysäytettiin kuorma-autoon UPM:n risteyksessä. Henkilövahingoilta vältyttiin, mutta auton takaosa vääntyi. Samainen kuormuri sitten ystävällisesti hinasi meidät katsastusasemalla, naurahtaa Ralf Långsjö.

Eläkkeelle lähtö pitkän linjan inssillä on kypsynyt hiljalleen viimeisen kahden vuoden aikana.

– Fiilis on ollut rento ja hyvä päätöksen tehtyäni. Ajattelin, että maaliskuun 31. päivä on hyvä päivä työuran päätökselle. Alkaa kevät ja toisenlaiset kiireet.

Ansaitut vapaahetket käynnistyvät metsän harvennushommilla mökillä Långsjöllä, moottoripyörä odottaa tallissa lähtövalmiina kesän ajoja. Omakotitalossa riittää ylläpitohommia vuoden ympäri.

– Jatkamme vaimon kanssa vesijumpassa käymistä. Nyt pääsen mukaan myös serkkuporukan aamukahville ABC:lle, kuuluvat suunnitelmat.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä