Mielipiteet

Anders Kronholmin mielipidekirjoitus: Alertesta on luovuttava!

Kirjoittaja on vihreiden kaupunginvaltuutettu ja Kisor-Ådontieosuuskunnan puheenjohtaja.

Kirjoittajan mielestä nykyinen lumenaurausmalli ei toimi Pietarsaaressa. Kuva: Pentti Höri

Sekä Pietarsaaren Sanomissa että ÖT:ssa on uutisoitu, että pietarsaarelaiset antoivat huonoimmat mahdolliset arvosanat sekä katujen ylläpidosta että lumen aurauksen tasosta. Samassa yhteydessä kerrottiin, että kaupungin kehitysjohtaja esitti toiveen lisätä budjettia entisestään vuodeksi 2025!

Ehei, niinkuin Alertelle maksaminen nyt mitenkään parantaisi katujen kunnossapitoa. Pietarsaari maksaa nykyään normaalista teiden hoidosta kaksinkertaisesti esimerkiksi naapurikunta Larsmoon verrattuna.

Vuonna 2022 maksettiin Pietarsaaressa teiden kesä- ja talvikunnossapidosta 5 450 €/km kun Larsmossa vastaava summa oli 3 000 €/km. Kun otetaan huomioon, että Pietarsaareen verrattuna Larsmossa on enemmän sorateitä, joiden ylläpito vaatii kesäisin enemmän kuin asfaltoitujen katuosuuksien hoitaminen, nousee hintaero vielä suuremmaksi!

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Meidän Alertemme on tuplasti kalliimpi, työ on laadullisesti heikompaa ja työt tehdään verrattain myöhään. Yritän tässä kirjoituksessa selventää syitä, miten tähän päädyttiin. Ongelmien määrään nähden kirjoituksen pitäisi olla kolmesivuinen, mutta en usko Pietarsaaren Sanomien julkaisevan niin pitkää mielipidekirjoitusta.

Yksi syy ongelmiin on se, että Alerte on tehnyt lumiaurojen töihin lähettämisestä byrokraattisen painajaisen.

Aloitetaanpa alusta. Larsmossa lumityöt ostetaan täysin yksityisyrittäjiltä. Pietarsaaressa yrittäjien osuus on n. 80%. Alerten omaa työtä ovat keskusta, päätiet, Ådon tie sekä pyörätiet. Muut alueet on jaettn n. 15 kilometrin alueisiin, jotka jaetaan yrittäjille vaasalaisen konsulttitoimiston kautta.

Yhteen alueeseen on laskettu kuluvan n. 4–6 tuntia työtä aurauskalustolla. Molemmissa kunnissa tavoite on sama. Kun lunta on satanut 3 senttiä, tulee pyörätiet aurata. Mikäli lunta tulee 5 cm, aurataan kaikki tiet.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin.

Larsmon yrittäjät arvioivat lumimäärän itsenäisesti, ja kun lunta tulee tarpeeksi, se aurataan pois. Pietarsaaressa sen sijaan odotetaan, että Alerte tilaa työn. Alerten keskus ei toimi, ennenkuin Pietarsaaren kaupunki on tilannut työn. Soppaan lisätään vielä se, että Alerten noudattaman työehtosopimuksen mukaan ennen kello 2.00 alkaviin töihin tulee lisämaksu.

Siitä johtuu, että vaikka lunta tulisi taivaan täydeltä, tulee kaupungin tilaus vasta kello 2.00 jälkeen. Sen jälkeen Alerten oma väki lähtee kalustollaan liikkeelle. Kuluu vielä pari tuntia, viime talvena viive oli välillä neljä tuntia, ennenkuin kaupungin yksityisyrittäjille lähetetään tilaus lumitöistä.

Muistellaanpa viime talvea.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tiistaina 26.12.2023 luvattiin voimakasta lumisadetta kello 21.00 ja 23.00 välisenä aikana, lunta luvattiin tulevan jopa 10 senttiä sinä iltana. Larsmon yrittäjät seurasivat säätiedotteita, laittoivat koneet lämpiämään yötä varten ja lepäsivät hetken ennen öistä työvuoroaan, joka alkaisi heti lumisateen tauottua. Pietarsaaressa sen sijaan ei ollut illalla vielä selvää milloin lumenauraus aloitettaisiin. Joskus keskiyön jälkeen kaupungin mittaaja kävi tarkastamassa kaikki viisi tarkistuspistettään, tuli siihen tulokseen, että lunta todella oli yli vaaditut 5 cm. Puoli kolmelta hän otti yhteyttä Alerteen ja teki tilauksen lumen aurauksesta.

Aamuviideltä Larsmon tiet oli aurattu. Samaan aikaan Pietarsaaressa keskustan kadut olivat lähes valmiit. Yksityisyrittäjät tieto lumenaurauksen tarpeesta tavoitti puoli kahdeksalta aamulla. Lunta oli maassa luvatut 10 senttiä ja kun aurausautot vihdoin pääsivät aamupäivän aikana liikkeelle, oli lumi autotiellä pakkautunut kovaksi eikä enää liikkunut tavallisella aurauskalustolla. Tarvittiin Alerten omaa tiehöylää, jonka käytöstä luonnollisesti laskutettiin ylimääräistä.

Pietarsaaressa se yö maksoi noin 25 000 euroa, vaikka lunta ei edes saatu pois! Niin, sillä summalla palkkaisi kyllä yhden koulunkäynninohjaajan!

Alerte on kaupungin tytäryhtiö, osakeyhtiö, joka mielellään vetoaa salassapito-oikeuksiinsa silloin, kun yrityksen toiminnasta haluaisi tietää jotain. Kaupungin tarkastuslautakunnan kautta voi toki saada tietoja, mutta silloinkin osa tiedoista on aina ”salassapidettävä”.

Tiesittekö, että yritys ei luovuta kaupungille edes tietoa siitä, millaisia sopimuksia sillä on eri alihankkijoiden kanssa. Kaupunki maksaa Alerten laskut saamatta mitään erittelyjä esim. yksittäisten työsuoritusten tilaushinnasta.

Alerten perustamisen aikoihin oli tarkoitus, että yritys tekee kaupungin tarvitsemat työt. Nyt Alerte tekee päätökset ja kaupunki maksaa. Alerte on byrokraattinen ja pysähtynyt organisaatio, jossa pomot, väliportaan pomot ja excellhessut elävät omassa kuplassaan.

Edes yrityksen toimitusjohtajalla ei tunnu olevan mitään käsitystä Alerten ydintoiminnoista. Alerte perustettiin, että kaupunkilaiset pääsisivät töihin ja kouluihin pelkäämättä lumimyrskyjä ja liukastumista.

Alerten, tämä RKP:n lempilapsen, toiminta on ehdottomasti lopetettava. RKP:llä on aina ollut Alerten hallituksen puheenjohtajuus ja hallitus koostuu suurien paikallispuolueiden miespuolisesta johtajistosta.

En edes tiedä mistä kaikista Alerten toiminnoista me kaupunkilaiset maksamme ylihintaa, mutta jo esimerkkini oudosta piirileikistä nimeltä lumenauraus pistää epäilemään koko toiminnan järkevyyttä.

Mitä jos lumityöt otettaisiin Alertelta pois kokonaan ja kaupunki palkkaisi oman vanhanajan tiemestarin, jonka vastuulla olisi työn tilaus ja lopputuloksen valvonta? Vaikea kuvitella miten sellainen voisi tulla kalliimmaksi kuin tämän Alerten ylläpito.

Pietarsaaren mainetta ei ainakaan imartele toiseksi viimeinen sija 28:ssa kaupungissa tehdyssä kyselyssä teidenkunnossapidosta. Tämä ongelma ei poistu hyssyttelemällä.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä