Paikallisuutiset
AKT jätti ahtausalaa koskevan lakkovaroituksen "Olemme korotukset ansainneet", sanoo AKT:lta Ismo Kokko – "Ei perusteita nostaa jo valmiiksi hyviä palkkoja", sanoo Satamaoperaattoreista Juha Mutru
Lakon on määrä alkaa 14.2.2022 , mikäli AKT:n ja Satamaoperaattorien neuvotteluissa ei sitä ennen päästä sopimukseen.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry jätti perjantaina ahtausalaa koskevan lakkovaroituksen Satamaoperaattorit ry:lle ja valtakunnansovittelijalle.
Lakon on määrä alkaa 14.2.2022 aamu kuudelta, mikäli AKT:n ja Satamaoperaattorien neuvotteluissa ei sitä ennen päästä sopimukseen.
Lakko koskisi ahtausalan työehtosopimuksen alaisia töitä.
Keskipohjanmaan levikkialueella AKT:n lakkovaroitus koskee Kokkolan, Kalajoen sekä Pietarsaaren satamaa.
Lakkovaroitus liittyy käynnissä oleviin työehtosopimusneuvottelujen erimielisyyksiin.
Suurin erimielisyys koskee palkankorotusten tasoa.
AKT lähtee puheenjohtaja Ismo Kokon mukaan siitä, että ahtaajien ansiot ja työhyvinvointi kehittyvät myös jatkossa.
− Satamissa tavaravirrat ovat kasvaneet ja Suomen teollisuus on korkeasuhdanteessa, koronasta huolimatta. Ahtaajille tämä on merkinnyt lisääntynyttä työmäärää ja kasvanutta vastuuta. Me olemme palkankorotuksemme ansainneet. Se on jokaisen toimialan oma asia minkälaiset sopimukset ovat solmineet, työ on erilaista työtä muihin aloihin verrattaessa. Olen luottavainen siihen, että ratkaisuun pääsemme, ennemmin tai myöhemmin, sanoo Kokko ja arvioi, ettei AKT:n riita jää ainoaksi tänä keväänä kun työehtoneuvotteluja käydään. .
Hän muistuttaa myös, että lähes koko Suomen vienti- ja tuonti kulkee satamien kautta ja ahtaajat ovat korona-aikana osaltaan varmistaneet yhteiskunnan toimimisen.
Aiemmin on ahtausalalle ilmoitettu ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta, joka käynnistyy 1.2.2022 aamulla kello kuusi.
Ismo Kokko ei kertonut Keskipohjanmaalle minkälaista palkankorotusta AKT neuvotteluissa hakee.
Satamaoperaattorit ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välisen ahtausalan työehtosopimuksen voimassaolo päättyy 31.1.2022.
AKT on ilmoittanut aloittavansa 1.2.2022 ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sekä 14.2.2022 valtakunnallisen ahtausalan lakon vauhdittaakseen neuvotteluja.
– AKT:n kohtuuttomat palkkavaatimukset vaikeuttavat työrauhaa satamissa. AKT:n työntekijät ovat hyvin palkattuja verrattaessa vientiteollisuudessa työskenteleviin työntekijöihin. Ahtaajien palkat ylittävät selvästi teollisuustyöntekijöiden keskituntiansiot. Tuoreimman tilaston mukaan ahtaajien säännöllisen työajan ansio oli 22,88 euroa tunnissa eli 12 prosenttia korkeampi kuin paperiteollisuuden työntekijällä ja 27 prosenttia korkeampi kuin teollisuustyöntekijällä keskimäärin. Ahtaajien palkkaero kyseisiin työntekijäryhmiin verrattuna on kasvanut viime vuosien aikana. Satamaoperointiyrityksien keskimääräinen kannattavuus on heikentynyt jo vuodesta 2019 alkaen. Vuosien 2020 ja 2021 aikana alan kustannuksia ovat lisänneet muun muassa toimitusketjujen ja erityisesti konttiliikenteen maailmanlaajuiset vaikeudet, koronapandemia, energian hinnan nousu ja työtaistelut. Satamaoperaattorit ry ei näe perusteita korottaa palkkoja enempää kuin vientiteollisuuden aloilla.
Vientialoille eli kemianteollisuus, teknologiateollisuus, paperiteollisuus ja mekaaninen metsäteollisuus on muodostunut yleinen palkankorotuslinja, jonka mukaisia palkankorotuksia on sovittu jo useilla muillakin aloilla. Työehtosopimuskierroksella tehdyistä sopimuksista Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry on tiedotteessaan todennut seuraavasti, että sopimuksissa on päästy siihen, mitä on haettu: työntekijöiden tulotasoa sekä yritysten kilpailukykyä on turvattu.
Tämän yleisen linjan mukaisia palkantarkistuksia Satamaoperaattorit ry tarjoaa myös ahtaajille. AKT:n kanssa näkemysero on selkeästi palkkatasossa ja palkankorotusprosenteissa, ei niinkään työehtosopimuksen tekstikysymyksissä, sanoo satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtajaJuha Mutru Keskipohjanmaalle.
Hän ei kerro sitä minkälaisia palkankorotustoiveita AKT:lla neuvottelupöydässä on.