Paikallisuutiset
AKT aloittaa maanantaiaamuna satamissa saarron UPM:n tuotteille – "Ei näy Pietarsaaren satamassa mitenkään", arvioi Pietarsaaren sataman toimitusjohtaja Juha Hakala Keskipohjanmaalle
Pietarsaaren satamassa selluloosa, sahatavara, paperi, sementti ja lipeä ovat sataman kautta kulkevat tärkeimmät tuotteet.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT aloittaa maanantaiaamuna satamissa saarron UPM:n tuotteille tukeakseen Paperiliiton ja Sähköliiton lakkoja. Saarron aikana ahtaajat eivät käsittele UPM:n paperia, sellua ja kartonkia.
AKT katsoo, että UPM:n kieltäytyminen konsernikohtaisista työehtosopimusneuvotteluista on ideologinen ratkaisu, jonka päämäärä on ammattiliittojen syrjäyttäminen sopimustoiminnasta ja siirtyminen työnantajien saneluun.
– Kokkolan satamassa ei paperia, sellua ja kartonkia laivata oikeastaan ollenkaan, joten meidän satamassa saarto ei samalla tavalla näy, mitä monissa muissa satamissa, kertoo Rauanheimon varaluottamusmies Jaakko Ainali.
Kokkolan Satama on Suomen suurin bulk-satama, suurin raideliikenne- ja transitoliikennesatama sekä kolmanneksi suurin yleissatama. Kokkolan kolmen satamanosan kautta kulkee noin kahdeksan miljoonaa tonnia tavaraa vuodessa muun muassa rautapellettiä, rikasteita, hiiltä, turvetta, pyriittiä ja rautaoksidia unohtamatta vaaleaa bulkia eli muun muassa kalkkikiveä, alumiinisavea ja lannoiteraaka-aineita.
Pietarsaaren satamassa selluloosa, sahatavara, paperi, sementti ja lipeä ovat sataman kautta kulkevat tärkeimmät tuotteet.
AKT:n maanantaina alkava saarto vaikuttanee sataman toimintaan kovin?
– Ei se näy meillä Pietarsaaren satamassa mitenkään. UPM:n pitkä lakko on jo aiheuttanut sen, ettei sellua ja paperia ole tähänkään saakka tullut, joten tähän perustan sen, ettei AKT:n maanantaiksi suunniteltu saarto tule Pietarsaaressa sataman toimintaan ensi viikolla vaikuttamaan mitenkään, arvioi Pietarsaaren sataman toimitusjohtajaJuha Hakala Keskipohjanmaalle.
Kalajoen sataman toimitusjohtaja Petri Nikupeteri arvioi, ettei ainakaan ihan saarron alkuvaiheessa vaikutuksia liene Kalajoen sataman toimintaan.
Kalajoen satamassa viennin osuus liikenteestä on noin 70 prosenttia. Päävientiartikkeli on sahattu puutavara. Sahatavaran lisäksi Kalajoelta viedään myös vaneria, teräsrakenteita, rautaromua, kasvuturvetta, viljaa ja puupellettiä.
Tuonnin osuus liikenteestä on noin 30 %. Kalajoen sataman kautta tuodaan muun muassa massa- ja paperiteollisuuden käyttämiä mineraaleja, palamattomien valumassojen aineosia, tiiliteollisuuden käyttämiä mineraaleja sekä erilaisia rehuteollisuuden tarvitsemia kasviraaka-aineita.
STT:n mukaan Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n saarto UPM:n tuotteille ei edistä neuvottelujen aloittamista, sanoo UPM:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén tiedotteessa. Hollménin mukaan UPM toivoo edelleen pääsevänsä pian neuvotteluihin Paperiliiton kanssa.
Samalla UPM pitää kiinni tavoitteestaan sopia työehtosopimukset liiketoimintakohtaisesti. Paperiliitto ei ole suostunut neuvottelemaan erillisistä sopimuksista.
UPM ei tässä vaiheessa julkista arviota lakon tai saarron taloudellisista vaikutuksista.
Paperiliitto päätti torstaina jatkaa vuodenvaihteessa alkanutta lakkoaan kahdella viikolla. Lakon on määrä jatkua aina 19. helmikuuta saakka, ellei sopua synny sitä ennen.
Kiista on pitkittynyt, koska UPM haluaa neuvotella liiketoimintakohtaiset työehtosopimukset viidelle eri liiketoiminnalle ja Paperiliitto haluaa koko konsernin kattavan sopimuksen.
Lue aiheeseen liittyvää:
Ammattiliitto Pro asetti ylityökiellon UPM:n paperiteollisuuden toimihenkilöille