Paikallisuutiset
Ajan sivu - PS 30 vuotta sitten: Lama laajentaa verkkokauppaa
Kalastuksen harrastaja myy vaikka housunsa verkon hankkiakseen, sanoo Eero Kivikangas. Kivikankaan verkkoja valmistetaan alihankintana myös Virossa.
Kotitarvekalastus on lisääntynyt työttömyyden myötä ja se näkyy myös verkkokaupassa, joka on kasvanut huimasti, totesi Eero Kivikangas liikkeensä kaksipäiväisillä verkkomarkkinoilla.
Kalastamalla pystyy hankkimaan leivänjatketta ruokapöytään ja kala-apajilla liikuskelu tuo vaihtelua työttömän arkipäivään. Sen vuoksi ostovoiman lasku ei ole purrut kalastusvälineiden kauppaan.
– Kalastuksen harrastaja myy vaikka housunsa verkon hankkiakseen.
Reijo Vesala ja Paavo Pienimäki olivat saapuneet verkkomarkkinoille Lehtimäeltä. Ähtärinjärvessä kalastavat miehet myöntävät todeksi sen, että työttömänä ollessa jää enemmän aikaa kalastukselle.
– Verkkokantaa on lisätty, kun aikaa kalastukselle on enemmän. Saalistakin tulee sen verran, että perhe ja tuttavat pysyvät kalassa.
Vesala ja Pienimäki varustautuvat parhaillaan talvikalastukseen, jota he pitävät kesäkalastusta jämerämpänä. Jään alle laskettuja verkkoja eivät tuulet sotke ja kalatkin säilyvät kylmässä vedessä pitempään hyvinä.
– Saastuminen ja levänkasvu vaivaavat kesäaikaan Ähtärinjärveäkin, mutta nyt on jo levä vähentynyt ja talvella vesi on puhtaampaa.
Eero Kivikankaan 9 työntekijän yrityksessä yrityksessä ei valmisteta verkkoja, vaan liike keskittyy kalastustarvikkeiden postimyyntiin ja tuotteita menee myös urheiluliikkeisiin.
Verkkoja on pitkään kutonut ja pauloittanut naapurissa oleva Appelgren Ky. Puolitoista vuotta sitten Kivikangas ryhtyi ostamaan työtä myös Virosta, jonne osa alihankinnoista on siirretty.
– Kysymys on kustannussäästöistä. Työ maksaa siellä niin paljon vähemmän, että verkkojen myyntihinta pysyy kohtuullisena.
Kokemukset yhteistoiminnasta virolaisen A.S. Marnetin kanssa ovat hyviä.
– Marnetin perustivat Kirovin kalastuskombinaatin työntekijät, kun kombinaatin toiminta loppui. Siellä on työssä tosi ammattimiehiä.
Kivikangas aloitti runsaat kymmenen vuotta sitten kasvihuoneiden myyjänä. Nyt verkkojen osuus liikevaihdosta on 85–90 prosenttia. Eero Kivikangas uskoo verkkojen suosion säilyvän muiden kalastusvälineiden joukossa.
– Verkko on tuttu väline suomalaisille, kun suuri osa heistä on kalastanut jonkinlaisilla verkoilla jo pikkupojasta lähtien.
Verkkojen rinnalle on kuitenkin tulossa myös rysä, jota Kivikangas luonnehtii ”laiskan miehen” pyyntivälineeksi. Rysää kun ei tarvitse käydä kokemassa joka aamu, vaan kalat säilyvät siinä elossa ja tuoreina pitempään.
Maija Mikkonen