Paikallisuutiset

Pietarsaari vetää työntekijöitä naapurikunnista - ”Iisi työmatka aiempaan verrattuna”, sanoo Kokkolasta pendelöivä ”Pietarsaaripelkonsa” selättänyt Riitta Huhtala

Kokkolalaista Riitta Huhtalaa pohditutti työpaikkaa Pietarsaaresta hakiessa työmatkan sijaan se, miten suomenkielisenä pärjää ruotsin kielen osalta. Puolen tunnin työmatka taittuu yleensä nopeampaa kasitietä, toisinaan kauniimpaa Rantatietä. Kuva: Pirkko Högkulla

Pohjanmaalla halutaan entisestään edistää pendelöintiä Kokkolan ja Pietarsaaren välisellä vyöhykkeellä vuoteen 2040 mennessä.

Kokkolalainen Riitta Huhtala on käynyt töissä Pietarsaaressa vuoden 2020 alusta lukien.

Noin puolen tunnin tai 35 kilometrin työmatka Botnia Työterveys ry:ssä toimitusjohtajana työskentelevällä Huhtalalla taittuu omalla autolla yleensä nopeampaa kasitietä, toisinaan kauniimpaa Rantatietä.

Nykyistä työmatkaansa Huhtala kuvaa iisiksi verrattuna aikaisempaan työhistoriaan yhtenä valtakunnallisen 4H-järjestön aluejohtajana ja kouluttajana. Tuolloin tehtävät veivät perusarkena pitkin Pohjois-Pohjanmaata ja Etelä-Pohjanmaata, vaativat tarkkaa kalenterisuunnittelua ja usein yöpymisiä paikan päällä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tämä puolen tunnin siirtymäaika työpaikalle ei ole hirveän pitkä, mutta ehtii siinä tarvittaessa soittaa puheluita, kuunnella uutisia ja juoda aamukahvit, Huhtala kuvaa.

– Liikkuva työ sopii hyvin minun luonteelleni. Tykkään ajaa, paitsi talven kurjilla keleillä.

Pääsääntöinen työpiste on Pietarsaari, minkä lisäksi työpäivä hurahtaa Kokkolan toimipaikalla ja välillä kotoa käsin etänä.

– Työviikot ovat erilaisia, säännönmukaista rytmiä ei oikeastaan ole.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

”Kokkolasta puhutaan, että se on kaksikielinen kaupunki, mutta ruotsi ei siellä näy eikä kuulu niin vahvasti kuin Pietarsaaressa. On vähän sellaista Pietarsaaripelkoa”.

Paikkaa hakiessa Riitta Huhtalaa hetken pohditutti työmatkan pituuden sijaan se, voiko ruotsin kielen takia kulkea Kokkolan suomenkielisenä Pietarsaareen.

– Kokkolasta puhutaan, että se on kaksikielinen kaupunki, mutta ruotsi ei siellä näy eikä kuulu niin vahvasti kuin Pietarsaaressa. On vähän sellaista Pietarsaaripelkoa. Ei ole hirveän tyypillistä, että käydään Kokkolasta Pietarsaaressa töissä ja luulen, että kieli on yksi syy, Riitta Huhtala pohdiskelee.

– Itse olen työelämän kielikylvyssä nyt viidettä vuotta. Kohtuullisesti ymmärrän ja kirjoitan ruotsia. Koska en tee hoitotyötä vaan tehtäväni liittyvät hallintoon ja asioin pääasiassa yrityselämän kanssa, pärjään pitkälle suomella ja englannilla. Käytännössä on toiminut hyvin, että jokainen voi puhua omaa äidinkieltään, hän kiittelee.

Pietarsaaressa on suurten investointien vuoksi pulaa työvoimasta. Ihmisiä käy töissä jopa Kaustiselta ja Vetelistä saakka.

Pietarsaaren työssäkäyntialue poistettiin virallisena työssäkäyntialueena tilastoista vuonna 2023. Alueen teollisuus kuitenkin vetää edelleen vilkkaasti työntekijöitä naapurikunnista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Alueella on suurten investointien vuoksi pulaa työvoimasta. Pietarsaaressa käy ihmisiä töissä jopa Kaustiselta ja Vetelistä saakka. Suurimmat työnantajat ovat Pietarsaaren kaupunki, lihatehdas Snellman, metsäteollisuusyhtiö UPM-Kymmene, paperi- ja selluvalmistaja Billerud, venevalmistajat Nautor ja Baltic Yachts, pakkausmateriaaleja valmistava Walki, teknologiafirma Beamex ja teräsputkia valmistava OSTP.

Luodon erinomainen työllisyystilanne on osin Pietarsaaressa sijaitsevien työpaikkojen ansiota.

Pietarsaareen on viime vuosina pendelöinyt töihin noin viitisentuhatta ihmistä. Muista kunnista tulevat muodostavat siis lähes puolet Pietarsaaressa työssäkäyvistä, sillä yhteensä kunnassa kävi vuonna 2022 töissä hieman yli 11 000 ihmistä. Kokkolan ja Pietarsaaren välillä pendelöiviä on kumpaankin suuntaan joitakin satoja. Pietarsaarelaisten yleisin pendelöintikohde on Pedersöre, jossa käy töissä noin 900 ihmistä.

Erityisen paljon Pietarsaareen saavutaan töihin Luodosta ja Pedersörestä.

Esimerkiksi Luodon erinomainen työllisyystilanne on osin siis Pietarsaaressa sijaitsevien työpaikkojen ansiota, sillä Luodon noin 5 500 asukkaasta yli tuhat käy töissä Pietarsaaressa.

Maakuntakaavassa halutaan luoda mahdollisuuksia yhdistää työmatkaan esimerkiksi joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn hyödyntämistä.

Pohjanmaalla halutaan entisestään edistää pendelöintiä Kokkolan ja Pietarsaaren välisellä vyöhykkeellä vuoteen 2040 mennessä. Maakuntakaavassa halutaan luoda mahdollisuuksia yhdistää työmatkaan esimerkiksi joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn hyödyntämistä.

Lentokentän sekä Pietarsaaren ja Pännäisten rautatieasemien välisiä yhteyksiä halutaan parantaa. Alueen kunnissa kaivataan myös yhteistyötä, jolla voitaisiin estää haitallinen kilpailu esimerkiksi Pietarsaaren seudun ja Kokkolan suurteollisuusalueen välillä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä