Paikallisuutiset
Alholmanbussissa vaihtelevasti työmatkalaisia: ”Muutoin pyöräilen saadakseni vähän raitista ilmaa. Nyt näillä pakkasilla valitsin bussin”
Pietarsaaren työmatkakokeilu kaupungin ja teollisuusalueen pyörii neljättä viikkoa. Kokeilu kestää maaliskuun puoliväliin.
Alholman teollisuusalueen tehtaille räätälöity bussiliikenne starttasi 15. tammikuuta. Matkustajia on ollut vaihtelevasti, muutamasta noin viiteentoista, hieman menosuunnastakin riippuen. Vuoroja ajetaan yksi aamulla, ja yksi töiden päätyttyä.
– Matkustajien määrä on ollut kasvamaan päin. Luulen, että reitille on tarvetta. Nyt ollaan vielä kokeiluvaiheessa ja enemmän pitää markkinoida sitä AIP:n alueen yrityksille, toteaa kaupunkikehitysjohtaja Mika Hakosalo.
– Hankehan käynnistyi todella nopeasti. Uuden palvelun käyttö vaatii aina aikansa kun ihmisillä on omat aamutottumukset ja rutiinit ja äkkiä tuleekin bussikyyti tarjolle, hän pohdiskelee.
Perinteisiä joukkoliikennelinjoja Pietarsaaressa ei ole, pelkästään kutsuliikennettä. Vippari-pikkubussit kulkevat kutsuperiaatteella eli vaihtelevat reittejään tarpeen mukaan. Ensin tarkoituksena olikin Hakosalon mukaan liittää työmatkaliikenne Vippari-palveluun, mutta sillä ei ollut riittäviä resursseja kasvattaa matkustajamääriään.
– Toivotaan, että yritykset näkevät Alholmanbussissa säännöllisen reitin tuoman hyödyn omille kuljetuksille ja rekrytoinneille. Alholman teollisuusalueen yrityksillä on esimerkiksi myös muualta tulevia keikkatyöläisiä, joille kuljetus on järjestetty muulla tavalla.
– Pitää myös saada rahoituspohja, jotta voidaan jatkaa, Hakosalo toteaa.
Alholmanbussi on yksi Traficomin rahoittaman kehittämishankkeen tuloksista.
Pietarsaaren kaupunki osallistuu Traficomin rahoittamaan kehittämishankkeeseen, jossa yksi kehitysalueista on kehittää joukkoliikennettä työntekijöille. Alholmanbussi on yksi hankkeen tuloksista.
Yritykset Alholmassa ovat haastatteluiden ja henkilöstökyselyjen kautta yhdessä kehittäneet sekä reitin, aikataulun että lippuhinnat yhdessä linja-autoyhtiö Ingsvan ja Pietarsaaren kaupungin kanssa. Kokeilu kestää 15. maaliskuuta saakka.
”Bussin pysäkille tarvitsee kävellä vajaat 200 metriä”
UPM:n sellutehtaan itäportilla iltapäivän paluubussia odottaa tasan yksi henkilö. Juha Laakso asuu Otsolahden perukoilla.
– Minulla on sellaiset kuusi kilometriä työmatkaa suuntaansa. Bussin pysäkille tarvitsee kävellä vajaat 200 metriä, Laakso kertoo.
Linja-auto ei korvaa hänen tapauksessaan omaa autoa.
– Teen työmatkat useimmiten pyöräillen. Töitä teen paljolti sisätiloissa, ja pyöräilen saadakseni vähän raitista ilmaa. Nyt näillä pakkasilla valitsin bussin.
Juha Laakson haastattelu tehtiin Alholman työmatkabussin ensimmäisellä liikennöintiviikolla. Tuolloin Laakso oli ehtinyt todistaa enimmillään kuutta matkustajaa linjalla.
Työnantaja osallistuu liikennekokeilun kustannuksiin. Matkustajalle kyyti maksaa makutavasta riippuen 1,50–2 euroa yhteen suuntaan.
– Mielestäni hinta on aika edullinen, Laakso sanoo.
Hän kertoo, että työpaikalla tiedotettiin bussilinjan avaamisesta sähköpostilla.
Alholmabussin aikataulu ja reitti
06:20 Uikkutie/Ahotie, risteys
06:22 Ahotie/Kuikkatie, risteys
06:24 Oinaansaarentie/Vinkkelitie, risteys
06:26 Voudintie (Treffis takapiha)
06:27 Voudintie (Hiuskioski)
06:29 Raatihuoneenkatu/Pörkenäsinkatu, pysäkki
06:31 Raatihuoneenkatu 20, pysäkki
06:33 Herrholminkatu/Kanavapuistikko, risteys
06:35 Alholminkatu (ulkolava, koulupuisto), pysäkki
06:36 Kristiinankatu (Marjalan päiväkoti)
06:39 Alholmintie (Vega), pysäkki
06:42 Alholmintie (Wilhelmina), pysäkki
06:44 Baltic
06:48 NCE
06:50 Nautor (pääovi)
06:55 UPM (itäportti)
Vastaava paluu, lähtö 15:35 UPM (itäportti), 15:40 Nautor (pääovi), 15:42 NCE ja 15:46 Baltic. Poikkeus: EI Alholminkadun kautta (ulkolava) paluulla; sen sijaan bussi jatkaa suoraan ja pysähtyy tarvittaessa risteyksessä Concordiakuja/Visasmäki (puiston kohdalla).