Paikallisuutiset

Bussilla duuniin myös Pietarsaaressa: Kaupunki käynnistää työmatkakokeilun

Tässä hyödynnetään junabussia Pietarsaaresta Pännäisiin, mutta tammikuussa aletaan kokeilla linja-autoliikennettä myös kaupungin isoimmille työpaikoille. Kuva: Pentti Höri

Pietarsaaressa nähdään piakkoin sellainenkin erikoisuus, että Alholmassa aletaan käydä töissä bussilla. Joukkoliikennettä kaupungista teollisuusalueelle aletaan kokeilla noin tammikuun puolivälissä.

Pietarsaaressa ei ole perinteisiä paikallisia joukkoliikennelinjoja, vaan Vippari-pikkubussit kulkevat kutsuperiaatteella eli vaihtelevat reittejään tarpeen mukaan.

Hanketta on edeltänyt suunnittelu, jonka aikana on kartoitettu suurimpien työnantajien ja heidän henkilöstönsä tarpeita bussilla suoritettaville työmatkoille. Selvityksessä ovat olleet mukana veneveistämöt Nautor ja Baltic Yachts sekä Kuusisaaressa sijaitseva lihatalo Snellman.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– On havaittu, että isoa tarvetta ja kiinnostusta tällaiseen on. Aika suuri ryhmä työntekijöistä voisi ajatella käyttävänsä työmatkoihin bussia, kaupunkikehitysjohtaja Mika Hakosalo kertoo.

Työnantajat tulevat mukaan rahoittamaan hanketta osaltaan. Tulevat bussilinjat ovat silti kaikkien halukkaiden matkustajien käytössä.

Linja-autoreitit ja aikataulut ovat vielä suunnittelun alla, samoin se, montako kertaa päivässä bussit kulkevat suuntaansa.

Hakosalon mukaan kokeilu aloitetaan Alholmasta, jossa muutkin kuin mainitut yritykset ovat osoittaneet kiinnostusta hanketta kohtaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kun testaamme tätä, saamme käyttäjätietoa.

Projektia on kehitelty Traficomin rahoittaman ”Matkaketjujen edistäminen ja kutsuliikenteen mahdollisuudet” -ohjelman puitteissa.

Pietarsaaren lisäksi pilottihankkeeseen osallistuvat Riihimäen, Uudenkaupungin ja Akaan kaupungit. Jokaisella paikkakunnalla kehitetään omia ratkaisuja paikallisiin tarpeisiin.

Pietarsaaren kaupungin omarahoitusosuus kehityshankkeelle on reilut 10 000 euroa. Traficom rahoittaa hanketta noin 32 000 eurolla, eli valtion osuus kustannuksista on 75 prosenttia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Alun perin ajatuksena oli kytkeä työmatkaliikenne Vippari-palveluun. Sillä ei kuitenkaan ole kalustoa eikä kapasiteettia kasvattaa matkustajamääriään.

Sen sijaan saman pilottihankkeen puitteissa tutkitaan yhteistyössä Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa, miten Vippari taipuisi tarjoamaan hyvinvointialueen kuljetuksia Pietarsaaren ja Pedersören alueella.

Pietarsaaren kutsuperiaatteella toimivaa Vippari-järjestelmää on arvioitu ja verrattu muiden Suomen kuntien vastaavaan liikenteeseen. Vippari on vertailussa osoittautunut kustannustehokkaimmaksi.

Hyvinvointialueen matkojen simulointi valmistuu tammikuussa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä