Paikallisuutiset
Pietarsaarelaisen yrittäjän Mats Sandvikin mielestä alikulkua suunnitellaan väärään paikkaan: "Paloautoista tulee avoautoja"
Tapio Lehtinen
PIETARSAARI (KP)
Pietarsaaren kaupungin keskustaan suunnitellaan junaradan alittavaa tunnelia Asematien jatkeeksi.
Tetrixin toimitusjohtajaMats Sandvik uskoo, että kaupunki on valinnut alikululle väärän paikan.
– Tunnelin toisella puolella on vanha veturihalli, jonka rasvauskuopat ovat täynnä öljyistä vettä. Maa on matalaa ja märkää, hän perustelee.
Hän ennustaa, että hankkeeseen varatut kolme miljoonaa euroa menevät pelkästään maanpuhdistustöihin.
Sandvikin mukaan nykyisellä linjauksella tunnelista tulee liian jyrkkä esimerkiksi paloautoille.
– Paloautoista tulee avoautoja, jos ne ajavat kolme ja puoli metriä korkean tunnelin läpi. Korkeusvaatimukset ovat minulle matkailuauton omistajana tuttuja, hän sanoo.
Sandvik pitää valittua paikkaa muutenkin hankalana. Tunnelin toisella puolella on vastassa vanhan Wärtsilän tehdaskiinteistön seinä.
– Parempi paikka olisi linja-autoaseman eteläpuoli, josta olisi suora kulkuyhteys Itäiselle rengastielle tehdaskiinteistön ja rautakaupan välistä. Siellä tunnelista voidaan tehdä riittävän korkea, hän ehdottaa.
Sandvik on pohtinut tunnelihanketta sekä veronmaksajan, että yrittäjän näkökulmasta.
Hän joutuu etsimään yritykselleen uudet tilat, koska tunneliin johtava tie lohkaisee palan Tetrixin lastausrampista.
Kuva- ja mainostelineitä valmistava Tetrix toimii junaradan vieressä sijaitsevan linja-autoaseman tiloissa.
Sandvik haluaisi jatkaa vuokralaisena nykyisissä Senaatti-kiinteistöjen omistamissa tiloissa, mutta se ei ole mahdollista.
– Olemme juuri tehneet muuttopäätöksen. Etsimme uusia tiloja, sanoo Sandvik.
Kaupungin tekninen lautakunta hyväksyi tiistaina alueen katusuunnitelman. Ehdotuksesta ei ole jätetty muistutuksia.
– Suunnittelijoiden valintaprosessi on parhaillaan käynnissä. Tarkoituksenamme on saada suunnitelmat valmiiksi ensi vuoden alkupuoliskolla, kertoo tekninen päällikköRune Hagström.
Rakentamisen on määrä alkaa ensi vuoden puolella. Hankkeen rahoituksesta tehdään päätös syksyn budjettikäsittelyssä.
Junaradan alikulku
Rakentamisen on määrä alkaa vuonna 2019.
Kolme miljoonaa euroa maksava alikulku yhdistää ydinkeskustan ja Siikaluodon teollisuusalueen.
Alikulkuun tulee väylät kevyelle liikenteelle ja autoille.
Alikulun tarkoituksena on tasoittaa liikennevirtoja kaupungin keskustassa.