Paikallisuutiset
Tutkinnassa kolme rikosnimikettä: Pietarsaaren merionnettomuus tutkitaan merivartioston rikostorjuntayksikössä
Pentti Höri
Pietarsaaren edustan torstaisen merionnettomuuden tutkinta on käynnistynyt asianosaisten alustavilla kuulemisilla ja perjantaina alkaneella teknisellä tutkinnalla.
– Sillä alamme selvittää, voiko omistajan ilmoittama syy aluksen uppoamiseen olla oikea, tutkinnanjohtaja, kapteeniluutnantti Jari Nieminen Länsi-Suomen merivartioston rikostorjuntayksiköstä kertoo.
Merenkulun tarkastaja ja merivartioston partio aloittivat materiaalin keräämisen perjantaina iltapäivällä.
Perjantai-iltapäivänä suoritetun tutkinnan mukaan näyttäisi siltä, että uppoamisen syyksi on varmistumassa omistajan aiemmin ilmoittama jäähdytyshanan sulkemisen aiheuttama tapahtumaketju. Virallista lausuntoa ei kuitenkaan vielä ole annettu.
Enemmän tietoa onnettomuuden kulusta saadaan Niemisen mukaan todennäköisesti ensi viikon aikana, jolloin myös asianosaisten tarkemmat kuulemiset toteutetaan.
Merivartioston rikostorjuntayksikkö tutkii tapausta tällä hetkellä hyvän merimiestavan laiminlyöntinä, merikelpoisuudesta huolehtimisen laiminlyöntinä ja vaaran aiheuttamisena. Jari Niemisen mukaan rikosnimikkeet tapaavat elää tutkimusten edistyessä.
Merilakirikoksista voidaan tuomita sakkoihin, mikäli mitään ei ehdi sattua. Niemisen mukaan Pietarsaaren tapauksessa sattui, jolloin maksimirangaistus esimerkiksi merikelpoisuudesta huolehtimisen laiminlyönnistä on yksi vuosi vankeutta.
– Faktisesti tässä on ollut 27 ihmistä vaarassa.
Alukseen sai tiettävästi ottaa enimmillään 22 matkustajaa, ja onnettomuushetkellä heitä oli 25. Matkustajista seitsemän oli alaikäisiä.
Omistajan mukaan M/s Mässkär kykeni kuljettamaan jopa 35 matkustajaa, joten ylipainosta ei hänen mukaansa ollut kysymys varsinkaan, kun osa matkustajista oli lapsia.
– Vastuu tällaisesta on aina aluksen päälliköllä, ja se on jakamaton eikä mitenkään ohitettavissa. Jää aikanaan syyttäjän arvioitavaksi, onko ylikuormalla ollut jotain merkitystä onnettomuuden syntyyn, Jari Nieminen toteaa.
– Varsinaista rikosnimikettä ylikuormalle ei ole, vaan puhutaan katsastus- ja tarkastusmääräysten rikkomisesta. Niistä sanktiot ovat hallinnollisia, Jari Nieminen kertoo.
Länsi-Suomen merivartioston apulaiskomentaja Kalle Osola ei halua spekuloida sillä, millainen olisi ollut lopputulos ilman yksityisten veneilijöiden nopeaa toimintaa M/s Mässkärin alkaessa vajota.
– Sellaisen arviointi on hyvin vaikeaa. Tällä kertaa oli erinomaisen hienoa, että muita veneilijöitä oli paikalla ja tapahtumapaikka oli hyvin lähellä rantaa. Tällainen luo aina paremmat edellytykset pelastustoimen onnistumiselle.
Osolan mukaan alus oli sinänsä varustettu asianmukaisilla pelastautumisvälineillä, liiveillä ja lautoilla.
– Mutta tilanne olisi ollut vaikeampi ja operaation kesto pitkittynyt, jos ihmiset olisivat joutuneet odottelemaan apua veden varassa. Nyt oli onni onnettomuudessa, ja tilanne saatiin hyvin nopeasti turvalliseksi.
Pelastusyksiköt saapuivat paikalle Ådön kalasatamaan vasta, kun kaikki M/s Mässkärissä olleet oli jo saatu rantaan. Ilman siviiliveneilijöiden panostakin edellytykset kaikkien pelastamiseen olisivat Osolan mukaan olleet kuitenkin hyvät.
//Juttua muokattu kello 16.24 perjantai-iltapäivän tutkinnassa selvinneen tiedon osalta//
Lue myös tämä: Pietarsaaren kovan onnen vesibussi ei palaa enää matkustajaliikenteeseen
Lue myös tämä: Vesibussi upposi torstaina hetkessä Pietarsaaren edustalla