Paikallisuutiset
Nordea supistaa aukioloaikojaan Pietarsaaressa ja Kokkolassa – henkilökunta siirtyy palvelemaan verkossa ja puhelimessa
Nordea supistaa aukioloaikojaan Pietarsaaressa ja Kokkolassa. Maanantaista alkaen ilman ajanvarausta palvellaan Pietarsaaressa tiistaisin ja torstaisin, Kokkolassa maanantaisin ja keskiviikkoisin.
Vastapainoksi molempien konttoreiden henkilökunnasta osa kouluttautuu pankin valtakunnalliseen puhelin- ja chat-palveluun.
– Erityisesti ruotsinkielinen palvelu paranee. Jos valitsee ruotsinkielisen linjan, suurella todennäköisyydellä joku Pietarsaaresta tai Kokkolasta vastaa puheluun. Ruotsinkielisellä puolella on ollut tarvetta tähän, ja nyt saamme seitsemän asiakasneuvojaa lisää, mikä tuplaa ruotsinkielisten neuvojien määrän Suomessa, asiakaspalvelun johtajaJenni Taivassalo kertoo.
Ajanvarauksella hoidettavat pankkipalvelut, kuten asuntolaina- sijoitus- ja yritysasiat, säilyvät nykyisellään molemmissa konttoreissa.
Käteisnostot loppuivat konttoreissa viime keväänä. Ilman ajanvarausta tapahtuvien palvelujen kysyntä on Jenni Taivassalon mukaan vähenemään päin.
– Yleisin syy konttorissa asioinnille on jokin ongelma verkkopankin kanssa. Sinne ei ole päässyt tai tunnistautuminen ei ole onnistunut.
Taivassalon mukaan verkkopalvelut auttavat säilyttämään työpaikkoja ja turvaavat pienempien konttoreiden tulevaisuuden.
– Tällä tavoin saamme luotua uusia tehtäviä työntekijöille. He ovat olleet pitkään pankissa ja heillä on todella paljon osaamista ja tietoa. Nyt se saadaan käyttöön valtakunnallisesti, Taivassalo kertoo.
Nordean mukaan vuorokauden ympäri auki olevaa puhelin-, chat- ja viestipalvelua käytetään valtakunnallisesti tällä hetkellä 70 000 kertaa viikossa. Konttorikäyntejä on viikon mittaan reilut 10 000, joista puolet ajanvarauksella, puolet ilman.
Muutos ei sinänsä vaikuta henkilökunnan määrään kummassakaan konttorissa. Taivassalon mukaan se kasvaa hieman, sillä alueella on rekrytoitu uusia työntekijöitä sijoitus- ja lainapalveluihin.
Pietarsaaressa ja Kokkolassa Nordealla on yhteensä noin 40 työntekijää. Iso osa heistä työskentelee tarpeen mukaan molemmissa konttoreissa.
Asiointi verkkopankkitunnuksilla kasvaa jatkuvasti muuallakin kuin pankin omissa palveluissa.
– Olemme järjestäneet digipäiviä eli kutsuneet tänne asiakkaita, jotka eivät ole niin tottuneita verkkopankin käyttäjiä. Ohjaamme myös asioinnissa esimerkiksi verottajan ja omakannan kanssa. Pankki on verkkotunnistautumisen kehittänyt, joten haluamme olla vastuussa siitä asiakkaille.