Paikallisuutiset

Kaupunki muuttuu hitaammin kuin maailma

Pietarsaaren liikenne- ja ympäristösuunnitelman päivitys käynnistyi

Pietarsaari

Maanantaina käynnistyi keskustelu Pietarsaaren keskustan nykytilasta ja siitä, mihin suuntaan sitä tulisi kehittää. Joukko keskustakehittämisen asiantuntijoita kokoontui Rotunda -saliin.

Pentti Murole oli mukana, kun vuoden 1989 liikenne- ja ympäristösuunnitelmaa laadittiin Pietarsaaressa. Liikenne- ja kaupunkisuunnittelun veteraani toteaa maailman muuttuneen 30 vuodessa. Digikännykät oivat lähes kaikkien kourassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vuonna 1989 kannoimme huolta työmatkojen sujuvuudesta. Tänä päivänä työmatkojen osuus kaupunkien liikenteestä on enää viidennes. Lapsia kuljetetaan treeneihin enemmän kuin aikuisia töihin. Muutos on nopeaa, mutta kaupungit muuttuvat vain hitaasti.

SuunnittelusosiologiJani Päiväsen mielessä oli kylmä vierailu Pietarsaareen.

– Miksi bussiasema on keskustan ulkopuolella? Jouduin kävelemään pakkasessa.

Seminaarin puhujat tutustuivat ennen tilaisuuden alkua Pietarsaaren keskustasta rakennettuun pienoismalliin. KirjailijaLars Sund osoitti haikeana entistä Terrazzon kulmaa, jossa oli maleksinut nuorukaisena. Ei nykynuorillakaan ole oikein paikkaa, missä seurustella. Ainakaan, jos ei ole varaa ryhtyä kahvilan asiakkaaksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sateensuojan puutetta valittivat myös 1980 -luvun lopun nuoret, Pentti Murola muistelee.

Mikä voisi koota ihmisiä keskustaan? Yksi ajatus on rakentaa kauppahalli.

– Kirpputorit ovat nykyisin suosittuja, miksi ne on sijoitettu syrjään, Pentti Murola ihmetteli.

Jani Päivästä kiinnostaisi tietää, mitä lapset haluaisivat. Lasten viihtyminen voisi rohkaista aikuisten keskusta-asiointia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaren keskusta-alue arvioitiin pari vuotta sitten varsin elinvoimaiseksi. Keskustassa on lähes 200 erikoisliikettä. Kaupan Liitto ennustaa kuitenkin, että puolet pienten kaupunkien keskustaliikkeistä uhkaa poistua katukuvasta 10 vuodessa.

– Tiesittekö muuten, että kaupungin keskustassa on rakennuksia neljältä vuosisadalta, arkkitehtiRoger Wingren kysyi.

Alustavasti arvioitiin myös, että erilaiset portit, istutukset ja valaistusjärjestelyt voivat kohentaa keskustakortteleiden viihtyisyyttä. Yksi liikenne- ja ympäristösuunnitelman uusimisen lähtöoletuksista on, että keskustan saavutettavuutta on syytä parantaa.

Teknisen palvelukeskuksen järjestämässä seminaarissa alusti Tuomas Santasalo kaupan ja palvelujen trendeistä. Jani Päiväsen teemana oli interaktiivinen keskusta, Lars Sund puhui tulevaisuuden historiasta ja Pentti Murola kokemuksistaan Pietarsaaressa. Roger Wingren esitteli visioitaan ja ruotsalainen Thomas Sandell puhui torista.

Seuraavaksi etsitään konsultti toteuttamaan uutta liikenne- ja ympäristösuunnitelmaa. Ensimmäisten luonnosten odotetaan valmistuvan joskus tammi- helmikuussa ja kaupunkilaisten odotetaan esittävän kommentteja, kysymyksiä ja ehdotuksia.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä