Paikallisuutiset
Pietarsaarelaiskeksintö johtamassa miljardiluokan investointiin Kokkolassa: "Olen aina halunnut tarttua johonkin suurempaan”
Pietarsaari saattaa silti saada vielä tonttihakemuksen ammoniakkilaitokselle.
Kokkolaan aiotaan rakentaa e-metanolitehdas, jonka lopputuote on omiaan korvaamaan laivojen käyttämää dieseliä ja raskasta polttoöljyä. Vähähiilistä e-metanolia voidaan käyttää myös teollisuuden tuotantoprosesseissa.
Hankkeen alkuunpanija ja ideahautomo löytyy Pietarsaaresta. Aliceco Energy oy on monelle täysin tuntematon yritysnimi, mutta eipä sillä ole ikääkään kuin vuoden verran.
– Investoinnin kokonaiskustannus on noin 1,5 miljardia euroa, Alicecon toimitusjohtaja ja ainoa palkattu työntekijä Viktor Ekman kertoo.
Ekman puhuu aiheesta niin rauhallisesti ja levollisesti, että hänen luulisi informoivan kuulijaa jäätelökioskin perustamisesta.
Yhtä hämmästyttävää on, että koko idea perustuu Alicecon tekemään innovaatioon, jolle on vireillä patenttihakemus.
– Tällä hetkellä meillä on positiivinen välipäätös. Odottelemme lopullista patentin hyväksymistä.
Viktor Ekman on varsinaiselta ammatiltaan yrityskonsultti. Hänen yhtiökumppaneinaan toimivat pietarsaarelainen Stefan Storholm ja vaasalainen Clas-Eirik Strand.
Molemmat viimemainitut ovat energia-alan kokeneita, nyttemmin eläköityneitä asiantuntijoita, joiden osaamiseen keksintö nojaa.
Toimitusjohtajan juuret ovat pietarsaarelaisessa linja-autoyhtiö Ekmanissa. Kun perheyritys aikanaan myytiin, Viktor Ekman perusti konsulttitoimiston avustamaan pohjalaisyrityksiä liiketoimintojen kehittämisessä.
Aliceco Consultingin nimi on osin lainattu yrittäjän äidiltä, Alicelta. Niinpä se myös kuuluu lausua ”Aliseco”.
– Olen aina halunnut tarttua johonkin suurempaan projektiin. Perustimme Aliceco Energyn vuonna 2022. Vihreän metanolin tarve maailmassa kasvaa, Ekman sanoo.
– Kokoustimme aivan ensiksi laivayhtiö Maerskin kanssa. He sanoivat muuttavansa laivastonsa kulkemaan metanolilla. Se vie aikaa, mutta on heidän lopullinen tavoitteensa.
Tanskalainen Maersk on maailman suurin rahtilaivavarustamo, jolla on sadoittain aluksia.
Alicecon rooli on toimia Vanadis Fuels -nimisen hankkeen kehittäjänä. Käytännössä se tarkoittaa, että pietarsaarelaisfirma huolehtii vähän kaikesta, mikä liittyy laitoksen perustamiseen.
– Yhteistyömme KIP:n, Kokkolan Sataman ja Kokkola Energian kanssa toimii erittäin hyvin. Ja siksi etenemme tässä projektissa.
Alicecolla on työ- ja elinkeinoministeriössä hakemus sisällä investointituesta suuriin uusiin energiateknologian demonstraatiohankkeisiin.
TEM:in mukaan suurilla demonstraatiohankkeilla tarkoitetaan sellaisia energiatukihankkeita, joiden investointikustannukset ovat vähintään viisi miljoonaa euroa. Tukiohjelman tavoitteena on edistää uuteen energiateknologiaan perustuvia kansallisesti ja kansainvälisesti monistettavia ratkaisuja.
– Olemme hakeneet 50 miljoonan euron tukea Kokkolan hankkeelle. Päätös tulee toivottavasti vielä tämän syksyn aikana, Viktor Ekman kertoo.
Hän ei suoraan määrittele, missä määrin valtiontuen saaminen on ratkaisevaa projektin etenemiselle.
– Tuen saaminen olisi tietysti positiivinen asia ja auttaisi innovaatioratkaisuamme ja alentaisi kynnystä saada muita mukaan.
Kysyttäessä miljardihankkeen rahoituksesta Ekman viittaa Total Energiesin liikevaihtoon, jonka hän muistelee olleen 280 miljardin euron luokkaa viime vuonna.
Puolentoista miljardin euron investoinnin kohdalla ei voida puhua nappikaupasta. Aliceco on vakuuttanut Ranskassa pääkonttoriaan pitävän maailmanlaajuisen energiajätin, Total Energiesin siinä määrin, että Total on mukana Vanadis Fuelsissa 70 prosentin osuudella.
– Tarkoitus on, että heidän omistusosuutensa Vanadiksessa kasvaa ajan mittaan. He myös ostavat kaiken tuotettavan polttoaineen, Ekman kertoo.
Kysyttäessä miljardihankkeen rahoituksesta Ekman viittaa Total Energiesin liikevaihtoon, jonka hän muistelee olleen 280 miljardin euron luokkaa viime vuonna.
Total Energies on alan globaali monitoimija aina öljynporauksesta uusiutuviin energiamuotoihin.
Valmiina Kokkolan tehdas työllistää Ekmanin arvion mukaan noin 100 henkilöä, alihankintoineen vielä enemmän. Laitoksen tuotannon on määrä käynnistyä viimeistään vuonna 2029.
Pähkinänkuoreen tiivistettynä yrityksen ideana on tuottaa e-metanolia biogeenisen hiilidioksidin avulla. Sitä saadaan kerättyä talteen puun poltosta. Tässä avittaa Kokkolan Energia.
Jos puuta polttaa tavanomaisesti ilman avulla, savukaasun hiilidioksidipitoisuus on 18 prosenttia. Korvaamalla ilma puhtaalla hapella, hiilidioksidin osuus palokaasuista on 96 prosenttia. Tehonlisäys on huomattava.
Vihreän vedyn tuotannon myötä happea on tulossa markkinoille valtavia määriä. Viktor Ekmanin mukaan yhtä vetytonnia kohti syntyy kahdeksan tonnia happea.
Kokkolan laitoksen tarkoituksena on hyödyntää tätä tähän saakka oheistuotteena pidettyä kaasua.
Tehtaassa valmistetaan sähkön ja veden avulla vetyä, josta saadaan e-metanolia lisäämällä siihen biogeenistä hiilidioksidia.
Tekniikka on pääpiirteissään olemassa. Pietarsaarelaisyrityksen patenttihakemus koskee yhtä uutta oivallusta tuotantoprosessissa.
Projektista uutisoitiin viime viikolla. Keskustelua on jo ehditty käydä siitä, miksi pietarsaarelaisfirma ei tuonut hanketta kotimaisemiin, vaan valitsi pohjoisen naapurikaupunkinsa.
Viktor Ekman selvittää, että alun perin asiasta keskusteltiin pietarsaarelaisen Alholmens Kraftin kanssa, joka voisi myös toimittaa biovoimalastaan vihreää hiilidioksidia.
– Ne keskustelut vain äkkiä loppuivat. Syytä en tiedä, hän sanoo.
Pietarsaaren kaupungin kanssa Aliceco Energy ei ole neuvotellut ollenkaan. Mutta mikäli yrityksen suunnitelmat etenevät, pian kaupungintalolle saapuu vieraita.
– Kun tämä [Kokkolan] projekti on saatu käyntiin, keskustelemme Pietarsaaren kanssa siitä, onko kaupunkiin mahdollista saada aluetta ammoniakkitehtaalle.
Vedystä tehtävän ammoniakin valmistamiseen ei tarvita hiilidioksidia. Ekmanin mukaan kysymys olisi suunnilleen Kokkolan kokoluokkaan vertautuvasta investoinnista.
– Siihen tarvittaisiin 15 - 20 hehtaarin teollisuusalue. Sen tulisi sijaita melko lähellä satamaa.