Paikallisuutiset
Välkkyvaloja suojateille ja mopot ajoradoille – Pietarsaari toteuttaa liikennesuunnitelmaa, mutta myllyt jauhavat hitaasti
Tuorein Pietarsaaren liikenneturvallisuussuunnitelma on vuodelta 2014. Kaupungin, ely-keskuksen, poliisin ja Liikenneturvan ohjaamassa konsulttiraportissa käytetään pohjalukuina Tilastokeskuksen ja poliisin keräämää materiaalia kaupungin onnettomuustiheydestä.
Lukumäärät poikkeavat olennaisestiOTI:n keräämistä tiedoista. Pietarsaaren omissa papereissa edeltävällä kymmenvuotiskaudella kaupungissa sattui 1 426 liikennevahinkoa, joissa loukkaantui 261 ihmistä.
Liikennevakuutuksen luvut ovat selvästi karummat – onnettomuuksia sattuu nelinkertainen määrä ja vammoja syntyy jopa kuusi kertaa enemmän.
Vaikka puhtaat parkkipaikkakolhut lasketaan tilastosta pois, luvut poikkeavat silti selvästi toisistaan.
– Kaikilla liikenneturvallisuussuunnitelmaan osallisilla on kyllä ollut tieto, että poliisin ja vakuutusyhtiöiden tiedot ovat erilaiset. Suurin huoli liittyy tietenkin henkilövahinkoja aiheuttaviin onnettomuuksiin. Niihin pitää saada vähennystä, liikenneturvallisuuden ohjausryhmässä ollut kaupungininsinööriHarri Kotimäki kertoo.
Suunnitelman mukaan Pietarsaaressa tulisi eri toimenpitein pyrkiä puolittamaan liikenteessä loukkaantuneiden määrä vuoteen 2025 mennessä. Puolimatkan krouvissa tämän eteen on tapahtunut vasta vähän.
Osasyynä on Kotimäen mukaan teknisen toimen asiaruuhka, mikä hidastaa käytännön toimia.
Viime vuosina suojateitä on alettu hankalimmissa paikoissa varustaa sinisillä välkyillä, jotka syttyvät jalankulkijan ryhtyessä ylittämään katua.
– Se toimii, jos vain ylittäjä menee tolpan oikealta puolelta ja tarpeeksi läheltä ”silmää”. Niihin on suhtauduttu oikein hyvin, Kotimäki sanoo.
Mopoilua ollaan siirtämässä pitemmällä ajalla pois kevyen liikenteen väyliltä, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Pyöräteiden rauhoittamisen lisäksi hankkeella on toinenkin tavoite.
– Mopoilijoiden tulo mukaan ajoradoille hillitsee myös muuta ajoneuvoliikennettä. Mopoilija tarvitsee ajokortin, joten valmiudet liikenteessä toimimiseen pitäisi jo olla.
Nopeusrajoituksia kaupungissa on myös viime aikoina alennettu sekä keskustassa että muutamilla asuinalueilla.
Pietarsaaren kiperimmät ongelmapaikat ovat tiedossa.
Raatihuoneenkadun ja Pietarinpuistikon risteyksessä kolisee liikaa. Toistaiseksi turvallisuustoimet ovat rajoittuneet kolmen kympin nopeusrajoituksen voimaan saattamiseen.
– Jalankulkijalle ehkä hankalin paikka on Framin risteyksen suojatie Koulukadulla. Yleisesti ottaen onnettomuuksia sattuu kaikilla niillä paikoilla, missä liikennettä on, Kotimäki sanoo.
Yksittäisistä turvallisuushankkeista näkyvin toteutettiin viime vuonna rakentamalla kevyen liikenteen väylä Ohikulkutieltä Itäväylälle liikennevaloineen.