Paikallisuutiset
Eat Out haastaa kotisohvan Pietarsaaren ja Kokkolan seuduilla
Ruokaravintoloiden kovin kilpailija on kotisohva. Tempauksella halutaan nostaa ihmiset ylös sohviltaan, syömään hyvin ja viettämään aikaa hyvässä seurassa ystävien ja perheen parissa.
Pietarsaari/Kokkola
Eat Out tulee taas. Terassikauden avaava ja ihmiset ulos syömään houkutteleva tapahtuma järjestetään Pietarsaaren ja Kokkolan seuduilla kesäkuun toisena viikonloppuna, 6.-9.6. Kampanjan ajankohta ei ole sattumaa. Se on valikoitu siten, että vielä ei olla vilkkaassa kesälomakaudessa, valmistujaisjuhlaviikonloppu on takanapäin ja juhlien rippeitä on syöty kyllästymiseen saakka. Kesäkuun kuudentena päivänä pyörähtävät käyntiin myös iltatorit Pietarsaaressa.
Kotisohva on tapahtuman järjestäjien mukaan ravintoloiden pahin kilpailija, eivät toiset ravintolat.
– Tempauksella halutaan nostaa ihmiset ylös sohviltaan, syömään hyvin ja viettämään aikaa hyvässä seurassa ystävien ja perheen parissa edullisen ravintolaruokailun merkeissä.
– Samalla tarjoutuu matala kynnys testata itselle uusia ravintoloita, huomauttaa Pohjanmaan Kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä.
Ideana on, että kaikentyyppiset ravintolat kahviloista lounaspaikkoihin tarjoavat kampanja-annoksia kymmenen, viidentoista tai kahdenkymmenen euron hintaan.
Ensimmäisen kerran Eat Out järjestettiin viime kesänä ja mukana oli peräti 42 ravintolaa. Pietarsaaressa toimii noin 30 ruokaravintolaa ja Kokkolan kaupunkialueella niitä on 56.
Tähän mennessä mukaan on ilmoittautunut Kokkolan ja Pietarsaaren seuduilta jo toistakymmentä ravintolaa. Tavoitteena on saada määrä tuplatuksi.
– Tapahtuma levittäytyy niin Kruunupyyhyn, Luotoon kuin Pedersören Purmollekin. Tapahtuman laajuudesta on saatu positiivista palautetta niin asiakkailta kuin ravintoloistakin. Tavoitteena on lisäksi houkutella Kokkolan seudulta väkeä Pietarsaareen ja päinvastoin, Paula Erkkilä kertoo.
– Ravintolatempauksesta hyötyy myös kivijalkakauppa. Viime vuonna kaupan kiiteltiin vilkastuneen yleisesti kun väkeäkin oli liikkeellä enemmän.
Ravintolamyyntiä tempaus lisäsi vaihtelevasti, mutta näkyvyyttä se tuo Concordian matkailukoordinaattorin ja Kauppakamarin palveluvaliokunnan jäsenen,Linda Lindroosin, mukaan kaikille.
– Kampanjan vaikutus kestää koko kesän. Eat Out -kohteet painetaan herkästi mieleen ja niissä saatetaan lähteä käymään vaikkapa loman aikana.
Eat Out -viikonlopun on ideoinut ja sen järjestää Pohjanmaan kauppakamarin palveluvaliokunta yhteistyössä ravintoloiden kanssa.
– Vakavassa harkinnassa on polkaista pystyyn vastaava tapahtuma myös syksyn pimeiksi illoiksi tai piristämään alkuvuotta, Lindroos paljastaa.
Osallistuminen maksaa ravintoloille nimellisen 50 euron suuruisen maksun, joka käytetään kokonaan tapahtuman markkinointiin. Ravintoloiden toivotaan ilmoittautuvan mukaan viimeistään 27.5.
Eat Out houkuttelee ulos syömään
Terassikauden avaava ja ihmiset ulos syömään houkutteleva tapahtuma Pietarsaaren ja Kokkolan seuduilla kesäkuun toisena viikonloppuna, 6.-9.6.
Osallistuvat ravintolat tarjoavat eri hintaisia kampanja-annoksia.
Ideointi ja järjestäjä: Pohjanmaan kauppakamarin palveluvaliokunta yhteistyössä ravintoloiden kanssa. Palveluvaliokunnan puheenjohtajana toimii Hotelli Kaarlen johtaja Jaki Silvennoinen.