Paikallisuutiset
Perinteiset Kauppiasmessut uudella kattauksella
Pirkko Högkulla
Kauppiasmessut järjestetään viikonloppuna 17.-18. marraskuuta Tellushallissa. Messuilla on mukana tässä vaiheessa jo 130 näytteilleasettajaa tarjoamassa uutuuksia, inspiraatiota ja uniikkeja tuotteita kaikkiaan kahdeksalla eri näyttelyalalla lahjatavaroista ruokaan, rakentamisesta tietotekniikkaan ja koulutukseen. Enemmistö näytteilleasettajista tulee seudulta, osa Kokkolan ja Vaasan alueelta sekä muutama Etelä-Suomesta.
– Moderni verkko ja some eivät riitä nyky-yhteiskunnassakaan, perinteisiltä messuilta lähdetään hakemaan yritykselle näkyvyyttä ja kohtaamaan asiakkaita, toteaa Pohjanmaan Expon toimitusjohtaja Jukka Hakala.
– Kauppiasmessut ovat tapahtumana vuorovaikutuspaikka ja koko alueen huippukohtaamispaikka, jossa avataan liikesuhteita, pannaan eurot pyörimään ja nähdään tuttuja.
Projektivastaava Hanna Nyholm kuvaa vuoden Kauppiasmessuja perinteiseksi tapahtumaksi uudella kattauksella.
– Brändihän on olemassa eikä tarvitse erikseen perustella, mistä on kyse.
Remontointi on houkutellut useita näytteilleasettajia. Tarjolla on kotiin, rakentamiseen ja sisustamiseen suunnattuja tuotteita ja palveluita.
– Laajasti esitellään myös terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita ja palveluita, inspiroidutaan matkakohteista sekä lähelle että kaukaa. Suurimmat osastokokonaisuudet esittelevät veneitä ja autoja, Nyholm esittelee.
Rekrytointi on ensimmäistä kertaa mukana kun mm. Nautor on paikalla etsimässä ja rekrytoimassa työvoimaa.
Esiintyykö Suomi-Ruotsi maaottelua myös liike-elämässä, sitä pohditaan lauantaina paneelikeskustelussa. Keskustelijoina liike-elämän kilpailusta ovat mm. Dagens Industri -lehden päätoimittaja Peter Fellman, Suomalaisruotsalaisen kauppakamarin tj Kjell Skoglund ja UPM Pietarsaaren integraattijohtaja Simon Fagerudd. Moderaattorina toimii Concordian tj Jarl Sundqvist.
Paneeli ottaa kantaa mm. kilpailukykyyn, johtajuuteen ja tuotantomenetelmiin. Tunnin kestävän keskustelun aikana yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä.
– Suomalaisten yritysten kilpailukyky Ruotsin vientimarkkinoilla on tärkeä ja mielenkiintoinen. Etenkin Pietarsaaren seudulla kysymys nousee vahvasti esille, sillä uusille markkinoille hakeudutaan juuri Ruotsin markkinoiden kautta, huomauttaa Jukka Hakala.
Estradille nousee lauantaina mm. Robin Rekku & Rekkuorkesteri sekä Ylen MGP-laulukilpailun 2017 voittaja, 12-vuotias Hugo Käld. Cirkuskalaset viihdyttää useamman kerran molempina messupäivinä ja lapset voivat kokeilla erilaisia sirkustemppuja. Sunnuntain ohjelmassa on mm. koko perheen muotinäytös sekä Miss Model Pietarsaaren valinta.
Messujen yleisötavoite on 10 000–12 000. Vuoden 2016 messuilla kävijöitä oli päälle 8100. Tapahtuma järjestetään kahden vuoden välein, Pohjanmaan Expon ja Pietarsaaren seudun Kauppiasyhdistyksen yhteistyönä.