Paikallisuutiset
Aikojen epävarmuus näkyy huonekalukaupoillakin – Maan vanhimmassa alan liikkeessä FW Irjalassa uskotaan silti tulevaan
Irjalan huonekaluliike kuuluu instituutioihin, joita ilman Pietarsaaren keskusta ei olisi oma itsensä. Liike on alallaan maan vanhin, 114-vuotias.
Johan Irjala, mitä muutama vuosi sitten nykyisille sijoilleen muuttaneelle FW Irjalalle kuuluu? Ja millaisessa muutoksessa ala ylipäätään on viime vuosina ollut?
– Liiketilahan on tässä pienempi [kuin Irjalan korttelin kivitalossa aiemmin], mikä tuo omat haasteensa. Ei voi olla esillä niin paljon värejä ja variaatioita kuin ennen.
Ostajien odotuksetkin ovat vuosien saatossa muuttuneet. Nykyään ei lähdetä siitä, että sohva kärrätään heti ostotapahtuman jälkeen kotiin.
Enää eivät ihmiset koe, että pitäisi seurata jotain tiettyjä sisustustrendejä, vaan jokainen sisustaa kuten parhaaksi näkee. Johan Irjala
– Ennenhän kaupassa saattoi valita, että ottaako sen liikkeessä olleen sinisen vai punaisen sohvan. Nykyään sohva tilataan juuri sillä kankaalla, jonka asiakas haluaa, joten voidaan yksilöidä paljon paremmin kuin ennen.
Sohva käy mainioksi esimerkiksi esineestä, joka on edelleen luontevaa ja järkevää ostaa alan liikkeestä verkkokaupan sijaan. Netissä kun on unelmiensa laiskanlinnaa vaikea koeistua ja mittasuhteita hahmottaa.
– Voi esimerkiksi käydä niin, että kun isännän jalat ulottuvat mukavasti maahan niin, emäntä jää heiluttelemaan jalkojaan, Johan Irjala heittää.
Mitä varsinaisesti uutta sohvien lokoisaan maailmaan kuuluu?
– Robotti-imurit vaativat sohvan alle tietyn tilansa, mikä voi olla hyvä ottaa huomioon, jos on aikeissa tuollaisen imurin ostaa ja haluaa sen imuroivan myös sohvan alta.
Millaisia ovat alan trendit juuri nyt? Otto Malminkadun ja Kauppiaankadun kulmassa sijaitsevaa myymälätilaa silmäillessä osuu katse lähinnä konservatiivisiin väreihin kuten harmaaseen ja vaaleaan, vaikka vaihteluakin löytyy.
– Voisi vähän kärjistäen sanoa, että suomalaiset ovat jo kauan suosineet aika turvallisia värejä. Eli usein hankitaan harmaa sohva, jonka ilmettä voi sitten esimerkiksi sisustustyynyillä tehdä värikkäämmäksi. Punaiset tyynyt jouluksi, jos tällaisen perinteisen esimerkin ottaa, Johan Irjala pohtii.
– Mutta enäähän eivät ihmiset koe, että pitäisi seurata jotain tiettyjä sisustustrendejä, vaan jokainen sisustaa kuten parhaaksi näkee.
Aikojen epävarmuus voi Johan Irjalan mukaan näkyä ostopäätöksissä niinkin, että kun ostetaan niin halutaan panostaa vähän hintavampaan, mutta samalla kestävämpään vaihtoehtoon.
Miten vallitsevat myllerrykset inflaatioineen ja sodan muine seurauksineen muuten vaikuttavat siihen, miten kauppa käy?
– Kyllä se näkyy. Ihmiset ovat varovaisempia ja toimitusajat ovat pitempiä, kaikki tällainen vaikuttaa. Sanotaanko, että kauppa on vähän hidastunut.
– Toki jo koronan aikaan kun oli paljon epävarmuutta niin moni alkoi miettiä, että uskallanko uusia jotain kotini huonekalua, kun ei ollut varmuutta esimerkiksi siitä, joutuuko lomautetuksi, Irjala jatkaa.
Eli Venäjän hyökkäyksen seuraukset voi kaupankäynnin näkökulmasta laskea jatkumoksi pandemialle?
– Tavallaan, mutta eri muodossa. Inflaatiossa on tavallaan se hyvä puoli, että se mikä maksaa tänään jotain voi maksaa enemmän kuukauden päästä. Eli jotkut ajattelevat, että on fiksumpaa ostaa tänään.
Inflaatiohan syö nimenomaan rahan arvoa, ei tavaran.
Johan Irjala on pohtinut näitä asioita vieläkin laajemmassa kuvassa eli liki viidentoista vuoden takaisen finanssikriisinkin osalta.
– Sen myötähän pankit tulivat varovaisemmiksi antamaan lainaa. Niinpä jos ostat vaikkapa vanhan omakotitalon, niin et enää saa päälle remonttilainaa, mikä taas voi johtaa siihen, ettei ole niin rahaa sisustamiseenkaan.
– Saattaa siis olla, että esimerkiksi isompaan muuttavat lapsiperheet siirtävät huonekalujen uusimista myöhempään, Irjala konkretisoi.
Nuorista ja nuorehkoista aikuisista puheen ollen, mikä niin sanotusti trendaa tässä ikäluokassa?
– Vaikea vastata, koska nuoriakin on niin monenlaisia. Jos vertauksen ottaa, niin joku on tyyliltään vaikka gootti ja joku hiphoppari ja se voi näkyä myös sisustusvalinnoissa.
Pietarsaaren kivijalkakeskustan ihanneskenaarioissa löytäisivät nuoremmatkin yhä kaupoille ja tekisivät ostoksia. Millaisena sananmukaisesti vuosisataista kokemusta edustavassa Irjalan huonekaluliikkeessä nähdään keskustan tulevaisuus?
– Se, että tilaa vievän kaupan liikkeitä [kuten Vaunusepäntielle päätynyt Tokmanni ja sen naapuriin paraikaa nouseva Rusta] ei tullutkaan Siikaluodon seudulle vaan kauemmas ei ollut keskustalle hyvä juttu, neljännen polven huonekalukauppias Johan Irjala miettii.
Toivoa ja tulevaisuudennäkymiä hänen mukaansa kuitenkin on.
– Meillä yhä on elävä keskusta ja sen aktiivinen edunvalvoja eli Cityryhmä.
Myös ikuisuuskysymys maksuttoman keskustapysäköinnin säilyttämisestä nousee esille.
– Jos autolla asioimaan tulemisesta joutuisi maksamaan, niin se voisi vaikuttaa monien päätökseen siitä, että tuleeko keskustaan ostoksille.