Paikallisuutiset
Aluehallintovirastolta huomautus Pietarsaarelle: kieli ei aina käänny Malmin päivystyksessä – kaupungilla riittää vielä selvitettävää suomenkielisen lääkäripalvelun turvaamisessa
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto puuttuu Pietarsaaren Malmin sairaalan lääkäripäivystyksen kieliongelmiin.
Avi on antanut Pietarsaaren kaupungille huomautuksen vastaisen varalle kansanterveyslain 44 pykälän nojalla.
Taustalla on 15. lokakuuta vuonna 2019 eduskunnan oikeusasiamiehelle osoitettu kirjoitus, jossa tuodaan esille huoli suomenkielisten terveydenhuollon palvelujen toteutumisesta Pietarsaaren sosiaali- ja terveysvirastossa ja erityisesti Malmin päivystyksessä.
Avi pyytää nytkaupungilta selvitystä 11. syyskuuta 2020 mennessä siitä, mihin toimenpiteisiin huomautuksen johdosta on ryhdytty.
"Huomautuksella osoitetaan, mitä puutteita palvelun järjestämisessä on todettu ja miten asiassa tulisi menetellä. Odotamme Pietarsaaren kaupungilta nyt selvitystä." Niina Siirilä Aluehallintovirasto
Lisäksi Pietarsaarta pyydetään selvittämään, onko suomen ja ruotsin kielellä toteutetussa hoitoon pääsyssä eroa ajallisesti sekä sitä, miten hoidon jatkuvuus ja potilasturvallisuus taataan tapauksissa, joissa potilas on aikaisemmin asioinut ja saanut potilasasiakirjamerkinnät suomen kielellä, ja seuraavalla vastaanotolla tai päivystyskäynnillä on pelkästään ruotsin kieltä osaava lääkäri.
Avi tiedustelee kaupungilta myös ilta- ja yöaikaisen hoitohenkilöstön määrää päivystyksessä.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston sosiaali- ja terveysyksikön päällikönNiina Siirilän mukaan huomautuksessa on kyse hallinnollisesta ohjauskeinosta, ja asian käsittely on edelleen kesken.
– Huomautuksella osoitetaan, mitä puutteita palvelun järjestämisessä on todettu ja miten asiassa tulisi menetellä. Odotamme Pietarsaaren kaupungilta nyt selvitystä, minkä jälkeen katsotaan ja arvioidaan tilannetta uudelleen, Siirilä kertoo.
Avin käyttämiä hallinnollisen ohjauksen muotoja ovat käsityksen ilmaiseminen, huomion kiinnittäminen vastaisen toiminnan varalle ja kuten tässä tapauksessa, huomautus. Virasto voi myös antaa kehotuksia ja määräyksiä, ja tarvittaessa tehostaa vaatimuksiaan uhkasakolla.
Eduskunnan oikeusasiamiehen saamassa kirjelmässä viitataan muun muassa alkuvuodesta 2019 Malmin sairaalassa toteutettuun asiakaskyselyyn. Siinä 47 prosenttia suomenkielisistä ja viisi prosenttia ruotsinkielisistä vastaajista ilmoitti, ettei saanut päivystyksessä terveyspalveluja äidinkielellään.
– Joissakin tapauksissa, kuten tässä, eduskunnan oikeusasiamies voi siirtää asian aluehallintoviraston käsiteltäväksi, Siirilä toteaa.
Vastaavanlaisen tutkimuksen tulokset olivat esillä myös tämän vuoden huhtikuussa Pietarsaaren sosiaali- ja terveyslautakunnassa. Tuolloin päivystyksessä asioineista 40 prosenttia suomenkielisistä ja kolme prosenttia ruotsinkielisistä ei ollut saanut palvelua äidinkielellään.
Malmin muissa palveluissa asiakastyytyväisyys kielen suhteen on ollut selvästi tätä parempi.
Sote-viraston johtava lääkäri Pia-Maria Sjöström vastasi Avin selvityspyyntöön tämän vuoden helmikuussa.
Selvityksen mukaan Malmin päivystyksessä työskentelee säännöllisesti noin 13 kaksikielistä lääkäriä ja viisi ostopalvelulääkäriä.
Arkipäivisin päivystyksessä on töissä 3–4 lääkäriä. Arki-iltaisin ja viikonloppuisin päiväsaikaan päivystää kaksi lääkäriä, muina aikoina yksi.
Lääkäriresurssitilanne on ollut vuosikausia haasteellinen viraston alueella. Sijaisuuksiin on jouduttu ottamaan lääkäreitä Ruotsista, joilla ei ole ollut riittävää suomen kielen taitoa.
Virka-ajan ulkopuoliset lääkäripalvelut ostetaan Terveystalo Oy:stä. Sopimuksen mukaan näiden lääkäreiden tulee pystyä asioimaan potilaiden kanssa molemmilla kotimaisilla kielillä. Myös tässä on palveluntuottajalla ollut vaikeuksia rekrytoida kaksikielisiä lääkäreitä päivystykseen.
Ostopalvelusopimusta on viime syksynä uusittu, ja siinä yhteydessä lääkäreiden kielellisiä osaamisvaatimuksia on terävöitetty selkeimmin sanktioin, mikäli kielitaitovaatimukset eivät toteudu.
Sjöströmin selvityksessä todetaan myös, että hoitohenkilöstön osalta päivystyksessä potilas pystyy aina asioimaan omalla äidinkielellään.
Edelleen todetaan muun muassa, että Malmin päivystyksessä ei ole esiintynyt kielellisistä puutteista aiheutuneita haittatapahtumia tai hoidon saannin viivästymistä.
Selvitysten perusteella aluehallintovirasto toteaa kuitenkin, että asiakkaan ei ole välttämättä mahdollista saada lääkäripalveluja omalla äidinkielellään kaikkina vuorokauden aikoina, erityisesti ilta- ja yöaikaan.
Avi katsoo, että Pietarsaaren kaupungin tulee huolehtia riittävästä lääkäriresurssista siten, että potilas voi asioida ja saa palvelut valitsemallaan kielellä, joko suomeksi tai ruotsiksi.