Paikallisuutiset
Kauhutarinat stressaavasta lukio-opiskelusta saavat kyytiä – Pietarsaaren lukioon hakeutui poikkeuksellisen vähän nuoria, syynä myös mielikuva koulun raskaudesta
Peruskoulun ysiluokalta ei viime keväänä jonotettu Pietarsaaren lukioon. Opiskelut aloitti nyt syksyllä 24 nuorta, mikä on kutakuinkin kolmasosa koko pietarsaarelaisesta suomenkielisestä ikäluokasta. Ja se on historiallisen vähän.
Kaksi heistä,Sandra Sandström jaHanna Vornanen, ovat ”aina” tienneet käyvänsä lukion.
– Minulle tämä on ollut lapsesta asti ihan selvää. En oikeastaan miettinytkään muuta vaihtoehtoa, Vornanen sanoo.
– Sama juttu. Minulla ei ole ollut mitään tiettyä toiveammattia. Ja kun olin pärjännyt peruskoulussa hyvin, ajattelin pärjääväni lukiossakin, Sandström toteaa.
”Ei lukioon tullessa tarvitse olla mikään superosaaja. Täällä ollaan oppimassa.” Minna Vanhamäki Pietarsaaren lukion rehtori
Peruskoulun lopulla he huomasivat, miten suurin osa ikätovereista koki ammattikoulun nopeampana polkuna astella aikuisten maailmaan.
– Lukion jälkeen ei voi tehdä oikeastaan muuta kuin jatko-opiskelua. Ammattikoulusta pääsee tietenkin heti ammattiin.
Sandra Sandström sanoo kuulleensa kauhutarinoita lukiosta hirveine läksymäärineen ja kauheine stresseineen. Jos ei kokenut olevansa mikään priimaoppilas, niin saattoi ajatella ettei pärjää lukiossakaan.
– Varmaan sen takia niin moni meni ammattikouluun. Lukiosta ajateltiin, että se on vain lukemista ja koeviikkoja. Mutta ei tämä ole ollut ollenkaan hankalaa, Sandström vakuuttaa muutaman viikon kokemuksella.
– Täällä on ollut mukavaa ja opettajat ovat olleet tosi kivoja, Vornanen vahvistaa.
Lukion rehtoriMinna Vanhamäki kurottaa kopin nuorten kokemusasiantuntijoiden viestistä.
– Lukion työläyttä pelätään ihan turhaan. Me aikuiset emme perusopetuksen puolella saa luoda nuorille käsitystä, etteivät he lukiossa pärjäisi. Mielikuva siitä, että lukio on pelkkää lukemista, ei pidä paikkaansa. Jos käy säännöllisesti koulua ja tekee hommia, niin lukiossa pärjää kyllä. Ja täällä saa myös tukea, Vanhamäki korostaa.
Hänen mukaansa lukiossa on uuden opetussuunnitelman teon yhteydessä mietitty paljon myös oppimista tukevaa arviointia.
– Eihän tehtävämme ole osoittaa opiskelijalle, kuinka huono hän on, vaan että nyt osaat tämän, ja tuossa sinulla on vielä petrattavaa.
Lukio-opetus annetaan lähiopetuksena. Minna Vanhamäki painottaa, että se on lukiossa menestymisen avain.
– Jokainen oppitunti on tärkeä, eivät pelkästään ne kokeet. Oppiminen tapahtuu tunneilla yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa ja opettajan ohjauksella. Nuoret eivät välttämättä näe niin kirkkaasti, miten iso etu on että opetusta ja tukea saa.
– Meidän koulussa saa tehdä virheitä. Ei lukioon tullessa tarvitse olla mikään superosaaja. Täällä ollaan oppimassa.
Tänä lukuvuonna Pietarsaaren lukion koko opiskelijamäärä painui juuri ja juuri alle sadan. Alenevilla luvuilla on hintansa. Tuntikehys lasketaan oppilasmäärän mukaan.
Minna Vanhamäki joutui tänä syksynä anomaan sivistyslautakunnalta tuntikehyksen ylitystä. Kyse on viidestä vuosiviikkotunnista, mikä rahassa tarkoittaa noin 15 000 euron lisäystä lukion budjettiin.
Perussyynä toimenpiteelle on se, että lukiossa on tänä vuonna käytössä kaksi eri opetussuunnitelmaa, kolmannen vuoden opiskelijoilla vanha ja sitä nuoremmilla uusi. Opetusryhmiä ei voi muodostaa optimaalisesti, joten lisätunneille on tarvetta. Ongelma liittyy tavallaan ylimenokauteen.
Opetuksen laadusta Vanhamäki ei käy tinkimään, vaikka oppilasmäärä jatkaisi alenemistaan.
– On pidettävä kiinni siitä, että meillä on edelleen kaikissa aineissa pätevät opettajat. Virathan ovat yhteisiä perusopetuksen kanssa. Yhä useammalla opettajalla on opetusta molemmissa. Tästä syystä rekrytoinnit on mietittävä tarkasti.