Paikallisuutiset

Finnairin koneet palaavat Kruunupyyhyn – Finnair voitti viiden maakuntakentän lentoliikenteen kilpailutuksen kaikilla reiteillä

Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä maakuntakentille, muun muassa Kokkola-Pietarsaaren lentokentälle. Lennot alkavat 31.10.2022.
Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä maakuntakentille, muun muassa Kokkola-Pietarsaaren lentokentälle. Lennot alkavat 31.10.2022. Kuva: Markku Jokela

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt julkisen tarjouskilpailun päätökset reittilentoliikenteen hankkimiseksi valtion tukemana Helsingin ja viiden maakuntalentoaseman välille. Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä. Lennot alkavat 31.10. muun muassa Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla, joka sijaitsee Kruunupyyssä.

Säännölliset reittilennot kilpailutettiin Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin lentoasemien välille sekä kolmioreittinä Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Kemi-Tornion lentoasemien välille ajalle 31.10.2022–30.7.2023.

Kilpailutukseen tuli tarjouksia neljältä lentoyhtiöltä: Amapola Flyg AB, DAT A/S, NyxAir OÜ ja Finnair Oyj. Joensuun reitti sai kolme tarjousta, Kajaanin ja Jyväskylän kaksi ja Kemi-Kokkolan reitti yhden. Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli hinta kaikkien tarjouspyynnön asettamien vaatimusten täyttävien tarjoajien kesken.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Olemme tehneet hankintapäätöksen ja aloitamme nyt sopimusneuvottelut Finnairin kanssa. Neuvottelut pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian ja lennot alkamaan suunnitellusti 31.10., kertoo johtajaPipsa Eklund Traficomin tiedotteessa.

Edestakaisia lentoja tulee olemaan korkeintaan kaksi kertaa arkipäivässä suorilla yhteyksillä ja kolme kolmiolentoa Kemi-Kokkola-Helsinki välillä. Jyväskylään lennot päättyvät jo 23.6.2023, ja lyhyempi kausi on huomioitu hieman parempana palvelutasona eli lentoja on viikossa yksi enemmän.

– Meidän voi olla mahdollista nostaa hieman palvelutasoa kentille kauden aikana, sillä hankinta alitti budjetin suunnitelman mukaisesti. Meidän tulee kuitenkin huomioida mahdollinen polttoaineen hinnan nousua ja varautua siihen. Palvelutaso tulee jäämään hieman alhaisemmaksi kuin edellisellä kaudella, Eklund sanoo.

Kokkola-Pietarsaaren lehtohalliyhtiön toimitusjohtajaStig-Göran Forsman on tyytyväinen siihen, että juuri Finnair voitti tarjouskisan maakuntalennoista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Finnair on meidän suomalaisten oma lentoyhtiömme. Toivottavasti Finnair jatkaa lentoja myös sopimuskauden jälkeen, sanoo Forsman.

Lentoaikataulut vaihtelevat viikon eri päivinä. Osa lennoista kulkee Kemin kautta.

– Tärkeintä on, että aamulennoilta pääsee aina suoraan Helsinkiin ja iltalennoilta pääsee suoraan Helsingistä Kruunupyyhyn, sanoo Forsman.

Saatujen tarjousten hinta oli 13,7 miljoonaa euroa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kilpailutus perustuu eduskunnan myöntämään määrärahaan lentoliikenteen ostoihin ja aiempaan vuonna 2020 tehtyyn väliaikaiseen ratkaisuun, jolla pyritään yhdessä kaupunkien kanssa uudelleen rakentamaan markkinaehtoinen lentoliikenne viidelle lentoasemalle koronapandemiaa edeltävää tasoa kohti.

Eduskunta hyväksyi 11.3.2022 vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa 17 miljoonan euron määrärahan, joka voidaan käyttää lentoliikenteen julkisen palveluvelvoitteen kustannusten kattamiseen. Traficom on asettanut julkisen palveluvelvoitteen reittiväleille.

Lentomäärät maakuntakentille ovat olleet laskusuunnassa koko 2000-luvun. Viidellä maakuntakentällä oli vuonna 2000 yhteensä 800 000 matkustajaa. 2010-luvulla matkustajamäärä tasaantui 400 000 matkustajan tuntumaan, minkä verran se oli vielä vuonna 2019. Koronan myötä matkustajamäärät putosivat rajusti, ja 2020 matkustajia oli enää 76 000.

Vuoden 2021 lennot koostuivat lähes pelkästään valtion tukemien lentojen matkustajista. Valtion tukemilla lennoilla oli viime vuonna yhteensä vajaat 60 000 vuotuista matkustajaa. Matkustajamäärien vertailussa on hyvä huomioida myös palvelutaso, joka on valtion tukemilla lennoilla ollut luonnollisesti heikompi kuin markkinaehtoisesti tuotettuna.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä