Paikallisuutiset

Mitta täynnä Pedersöressä: "Puomit tasoristeykseen ja äkkiä" – kunnanjohtajakin tuskastuu Väylävirastoon

Varhain perjantaiaamuna Storsandsundin tasoristeyksessä Pedersöressä rysähti jälleen. Pakettiauton kuljettaja ei ilmeisesti havainnut pimeän aamun tihkusateessa etelästä päin tullutta tavarajunaa ja ajoi sen eteen. Kuljettaja loukkaantui, mutta tietojen mukaan hänen vammansa eivät ole vakavia.

Riskialtis radanylitys on kammottanut Storsandsundin kylän asukkaita pitkään, eikä syyttä.

– Tässä on nyt sattunut kolme onnettomuutta aika lyhyen ajan sisään. Viimeisen kahdeksan kuukauden aikana kahdesti,Pia Söderman kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Viimeksi viime talvena sattui vastaavanlainen onnettomuus, jossa myöskin pakettiauto ajoi junan eteen ja kuljettaja loukkaantui.

"Vastuu tasoristeyksistä on yksiselitteisesti Väylävirastolla. En kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi tämä on ollut heille niin vaikeaa." Stefan Svenfors KunnanjohtajaPedersöre

Kylän asukkaita oli kerääntynyt perjantain onnettomuuden jälkeen paikalle – eivätkä pelkästään uteliaisuuttaan, sillä Isosandsundintie on ainoa väylä, jota pitkin he pääsevät ylittämään radan kylälle ja kylältä pois.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Aamulla umpikujan puolella jonotteli lukuisia ajoneuvoja ja ihmisryhmiä, jotka olivat olleet matkalla töihin tai kouluun. Puutavaralastissa olleen junan nopeus oli ollut ilmeisesti melko alhainen, sillä se oli saatu pysähtymään törmäyksen jälkeen nopeasti – kuitenkin niin, että juna katkaisi tasoristeyksen kaiken tieliikenteen noin pariksi tunniksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kun tämä tie on blokeerattu näin, koko kylä on eristyksissä. Jos jossain alkaa palaa tai tarvittaisiin ambulanssia kylään, pääsyä ei ole. Tämä on ainoa tie, ja radan tällä puolen kylässä on kolmisenkymmentä taloa, asukas Boris Sandell sanoo.

– Kukaan ei pääse töihin eikä mihinkään, Pia Söderman vahvistaa.

Kaikkein lähimpänä tasoristeystä asuvaSture Wargh tietää hyvin, miten vaarallisesta paikasta on kyse.

– Olen tuntenut joka ainoan, joka on junan kanssa tässä törmännyt. Ja läheltä piti -tilanteita on ollut paljon. Sen kuulee siitäkin, kun juna tuuttaa varoitukseksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kyläläiset ovat täysin yksimielisiä siitä, mitä pitäisi tehdä.

– Tähän pitää saada puomit ja varoitusvalot, ehdottomasti.

Parhaillaan Väylävirasto rakennuttaa uutta ylityspaikkaa nykyisestä puolensataa metriä pohjoiseen. Tien suuntaa muutetaan niin, että tie- ja junaliikenne kohtaavat 90 asteen kulmassa. Nykyinen tasoristeys on reippaasti viisto siten, että vasemmalta tuleva juna jää radanylittäjän näkökentästä tavavasemmalle eli helposti katveeseen.

Urakka on jo pitkällä, mutta puomeja virasto ei ole suostunut Pedersören kunnan vaatimuksista huolimatta paikalle asentamaan. Tämä saa asukkaat lähes hiiltymään.

– Puhuvat, että liikenteestä tulee turvallisempaa, kun risteystä vähän siirretään. Eihän se mitään auta! Miksi h...tissä eivät laita puomeja? Ne ja varoitusvalot kun näkee, tietää että on pysähdyttävä, Boris Sandell jyrähtää.

– Tämä on ollut vartioimaton tasoristeys aina rautatien rakentamisesta alkaen, liekö ollut vuonna 1878. Mitään turvalaitteita ei ole ollut, paitsi lähestymisestä varoittava liikennemerkki.

Puhelimeen vastaa työmatkalta tavoitettu Pedersören kunnanjohtajaStefan Svenfors, joka on myös kuullut aamuisesta onnettomuudesta. Uutinen on liiankin tuttu Svenforsille.

– Erittäin ikävä ja valitettava tapaus, jälleen yksi lisää.

– Olemme varmaan kymmenisen vuotta neuvotelleet Väyläviraston kanssa siitä, että turvalaitteet on tähän tasoristeykseen saatava, varsinkin nyt, kun risteyksen remontti tuli ajankohtaiseksi. Olemme olleet tiiviisti yhteydessä heihin ja meillä on jopa kunnassa päätös, että voimme osallistua kustannuksiin, Svenfors kertoo.

Pedersören kunta on lupautunut maksamaan noin 250 000 euron hintaisiksi arvioiduista turvalaitteista 50 000 euron verran.

– Mutta Väylä ei ole halunnut ollenkaan kuunnella meitä, vaan viesti on ollut, että jos haluamme puomit sinne, kunta joutuu maksamaan koko summan.

– Tämä on minun mielestäni tosi väärin, koska vastuu tasoristeyksistä on yksiselitteisesti Väylävirastolla. En kerta kaikkiaan ymmärrä, miksi tämä on ollut heille niin vaikeaa, Svenfors puuskahtaa.

Virasto tulee saamaan Pedersören kunnalta tuoreita terveisiä aivan pikapuoliin, Stefan Svenfors lupaa.

– Ilman muuta haluamme kuulla, mitä he ajattelevat nyt tästä. Minusta on vain erittäin vaikeaa nyt selitellä, ettei tämä risteys olisi vaarallinen. Tämäkin [onnettomuus] taas osoittaa, että olemme olleet koko ajan oikeassa.

Väylävirastolla on menossa nelivuotinen tasoristeysten poisto- ja parantamisohjelma, johon kohteet on valittu riskiperusteisesti. Storsandsundin risteys on yksi näistä.

LiikenneturvallisuusasiantuntijaJarmo Koistinen Väylävirastosta toteaa, että ohjelman puitteissa pyritään optimoimaan rahankäyttö, jotta mahdollisimman monen tasoristeyksen turvallisuutta voidaan parantaa.

– Toimenpiteitä on erilaisia, ja tässä Storsandsundin kohteessa nyt toteutettava vaihtoehto on katsottu parhaaksi mahdolliseksi. Budjettimme on tietynsuuruinen, ja yhden puomilaitoksen hinnalla pystymme tekemään kevyempiä ratkaisuja kymmeniin tasoristeyksiin. Tämä on monessa suhteessa nollasummapeliä, Koistinen sanoo.

Viraston nykyarvion mukaan Storsandsundin tasoristeyksen varustaminen puomeilla maksaisi asennuksineen 350 000–450 000 euroa. Hanke voidaan viraston kannan mukaan toteuttaa, jos kunta osallistuu kustannuksiin merkittävältä tai valtaosin. Koistinen ei ole tietoinen kunnan kanssa käydyistä neuvotteluista, joten tähän hän ei ota kantaa.

Kysymykseen, montako onnettomuutta tasoristeyksessä pitää sattua, ennen kuin puomeja lähdetään asentamaan, Jarmo Koistinen vastaa, ettei asiaa Väylävirastossa ajatella näin.

– Katsomme koko rataverkon tasoristeyksiä riskiperusteisesti. Ei ole välttämättä aina tasoristeyksen olosuhteista kiinni, että siinä sattuu onnettomuuksia. Onhan tienkäyttäjälläkin tietyt velvollisuudet, hän huomauttaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä