Paikallisuutiset
Tuloksen miinus tuli ulkoisilta tekijöiltä – Maailmantilanteesta johtuen Hilla Groupin ensimmäisen kokonaisen tilikauden tulos oli tappiollinen
"Paperin hinta on ollut pahimmillaan yli kolminkertainen edelliseen vuoteen verrattuna. Yhtiö on itse kantanut pääosan kustannuksista, jotka liittyvät konsernin omiin lehtiin. Tilaaja-asiakkaiden hintoja ei ole haluttu merkittävästi nostaa", sanoo toimitusjohtaja Mikko Luoma
Pohjoisessa Suomessa toista vuotta toimineen Hilla Group Oyj:n tulos oli vuoden 2022 aikana tappiollinen. Tulosta heikensi merkittävästi vallitseva maailmantilanne, eli kustannusten nousu. Esimerkiksi materiaali-, tarvike- ja energiakustannukset kohosivat edellisvuodesta yli 3,2 miljoonaa euroa.
– Ilman näitä tulos olisi ollut kokonaan toisen näköinen, sanoo toimitusjohtajaMikko Luoma.
Konsernin liikevaihto päättyneellä tilikaudella oli 44,6 miljoonaa euroa ja liiketappiota tuli 2,5 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos on 2 miljoonaa euroa tappiollinen.
Hilla Group laajeni maaliskuussa 2021. Siksi edellisvuoden tulos ja nyt julkaistu eivät ole keskenään vertailukelpoiset.
Ulkoiset tekijät eivät ole suosineet meitä, eikä suomalaista elinkeinoelämää muutenkaan.
Luoman mukaan kustannusten nousussa suuri merkitys lehtibisneksessä on paperin hinnalla.
– Paperin hinta on ollut pahimmillaan yli kolminkertainen edelliseen vuoteen verrattuna. Yhtiö on itse kantanut pääosan kustannuksista, jotka liittyvät konsernin omiin lehtiin. Tilaaja-asiakkaiden hintoja ei ole haluttu merkittävästi nostaa, Luoma sanoo.
Nyt sanomalehtipaperin hinta on piikin jälkeen tasaantunut, mutta se on Luoman mukaan edelleen korkea.
Hilla Groupin muutosneuvottelut ovat päättymässä ja aikaisemmin on väläytelty maakuntalehtien painettujen versioiden ilmestymispäivien vähentämistä. Päätöksiä ei vielä ole, mutta keskusteluja on käyty.
Tuleeko painetusta sanomalehdestä pian jo ylellisyystuote?
– Ei se tunnu siltä. Painettu sanomalehti ei ole ylellisyystuote. Uskon, että varsinkin paikallis- ja kaupunkilehdet pystyvät säilyttämään asemansa vielä pitkään, mutta päivittäisellä uutislehdellä on vaikeaa. Tuote on hidas ja se menettää siksi asemaansa.
– Maakuntalehdillä vääjäämätön kehitys on, että ne tulevat digitalisoitumaan nopeasti. Se on ollut kestoteemana hyvin pitkään, mutta nyt kehitys etenee vauhdilla, Luoma sanoo.
Hilla Groupin konsernissa on kaksi maakuntalehteä, Keskipohjanmaa ja Kainuun Sanomat.
– Maakuntalehdet ovat toistaiseksi ylläpitäneet digitalisaation kehitystä ja vahvaa printtiä. Näitä kahta on edistetty ja ylläpidetty. Siinä tulee nyt pää vastaan, Luoma uskoo.
Sen sijaan hänen mielestään maakuntalehtien pitää löytää tapoja olla vahva seitsemänä päivänä viikossa digitaalisesti.
– Tärkein juttu on hyvä sisältö ja seuraavaksi tärkein on formaatti jossa julkaisua jaetaan, Luoma toteaa.
Päättyneen vuoden aikana lehtiperhe on kasvanut yhdellä lehtiostolla, kun se hankki omistukseensa matkailumedia LeviNytin. Vuoden 2022 alussa lakkautettiin kahdesti kuukaudessa julkaistu kaupunkilehti Koillismaan Uutiset ja sen seuraajaksi julkaistiin uusi Kuusamon Seutu, jonka ensimmäinen numero ilmestyi 13. tammikuuta 2022.
Ulkotaulumainonnan näyttöinfra siirtyi Sata C Oy:lle, jonka vastuulla on jatkossa tauluverkoston hoito ja laajentaminen.
– Tauluverkosto on jo nyt kasvanut ja mainospaikkojen myynti on meillä, Luoma sanoo.
Muina yhtiöjärjestelyinä on pyritty keventämään hallintoa fuusioimalla vanhoja yhtiöitä emoon. Tehdyillä fuusioilla ei ole vaikutusta lehtibrändeihin.
Uudet mediaratkaisut -liiketoiminta-alue teki keväällä 2022 Kosila-yksikön osalta strategisen ratkaisuin keskittyä jatkossa tiedonhallintaliiketoimintaan. Media-alan ratkaisuja tuotetaan edelleen yksittäisille konsernin ulkopuolisille asiakkaille Hilla Groupin nimissä.
Konsernin julkaisuissa on syksystä lähtien tehty merkittävää järjestelmähanketta, joka uudistaa ja yhtenäistää kaikkien lehtibrändien käyttämät järjestelmät kevään 2023 aikana.
– Pitkällä tähtäyksellä uusi järjestelmä parantaa laatua ja tuottaa säästöjä, koska kaikissa julkaisuissa toimitaan samoilla työkaluilla, Luoma sanoo.
Luoman mielestä viime vuosina tehdyt valinnat tuntuvat yhä oikeilta puolen Suomen alueelle laajentuneessa mediatalossa.
– Muita vaihtoehtoja en osaa kuvitella. Nyt olemme enemmän mediatalo, erityisesti uutismedia- ja paikallismediatalo. Se tarkoittaa myös sitä, että kun toimialalla menee huonommin, niin sitten kärsitään reilummin. Konsernin ydin on kuitenkin sisällöntuotanto, ja paikallisuus.
– Ulkoiset tekijät eivät ole suosineet meitä, eikä suomalaista elinkeinoelämää muutenkaan. Olosuhteita on kuitenkin turha tuskailla, vaan on tehtävä työtä oman toiminnan kehittämiseksi.
FAKTA
Liikevaihto 44,6 milj. euroa (vuonna 2021 liikevaihto 39,4 milj. euroa)
Liikevoitto -2,5 milj. euroa (-0,4 milj. euroa)
Tilikauden voitto/tappio -2.0 milj. euroa (2,9 milj. euroa)
Liikevoitto -5,6% (-0,9%)
Sijoitetun pääoman tuotto -5,0 (9,8%)
Oman pääoman tuotto -6,8% (12,9%)
Omavaraisuusaste 68,5% (67,5%)