Paikallisuutiset

DNA:n Pietarsaaren henkilöstö järkyttyi sulkemisuhasta: ”Tässäkö kiitos hyvästä työstä?”

Koko maan ruotsinkielinen palvelu on hoidettu pääsääntöisesti Pietarsaaresta.

DNA:n henkilöstön luottamushenkilöt, vasemmalta Mika Oja, Mirka Fors ja oikealla Katja Komeza sekä taustalla palveluneuvoja Minna Vörlin vakavissa tunnelmissa Pietarsaaren DNA:n yksikössä, jota uhkaa lakkauttaminen. Kuva: Pentti Höri

DNA-konserni aloitti viime maanantaina muutosneuvottelut, joiden dramaattisin vaikutus kohdistuisi DNA:n Pietarsaaressa toimivaan kuluttaja- ja yritysasiakaspalveluyksikköön. Sitä esitetään lakkautettavaksi. Yksikössä työskentelee noin 60 henkilöä, joista noin 50 fyysisesti Pietarsaaressa.

Työntekijöille edellisviikolla ilmoitettu tieto tuli kylmänä suihkuna.

– Aika sanattomaksi veti, kun he pudottivat pomminsa. Ensin he ilmoittavat, että aivan huipputulosta olemme tehneet. Ja sitten tämä. Ei oikein tiedä, mitä sanoa, yrityspuolen palveluneuvoja Heidi Hautamäki sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lisää aiheesta

Pietarsaaresta hoidetaan DNA:n sisäinen asiakaspalvelu. Käytännössä Strengbergillä sijaitsevassa toimitilassa vastataan sisään tuleviin puheluihin ja muihin yhteydenottoihin, eli autetaan asiakkaita netti- ja liittymäongelmissa, muutoksissa, laskutuksessa ja niin edelleen.

Vastaavan tyyppisiä palvelukeskuksia DNA:lla on myös Taivalkoskella, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Helsingissä. Näihin ei tässä yhteydessä ole esitetty muutoksia.

Jos pahin mahdollinen tapahtuu, sillä on merkittävä vaikutus ruotsinkielisten asiakkaiden palvelun saatavuuteen ja tasoon, se on selvää.

DNA:n valtakunnallinen ruotsinkielinen asiakaspalvelu on keskitetty pitkälle Pietarsaareen. Muissa yksiköissä on yksittäisiä ruotsia taitavia henkilöitä, sanoo Pietarsaaren luottamushenkilö Mirka Fors.

– Sekä yritys- että kuluttajaliiketoiminnan puolella ruotsinkieliset tekijät ovat pääsääntöisesti täällä. Työntekijämme ovat suomen- ja ruotsinkielisiä noin fifty-fifty-suhteessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Fors ei osaa arvioida, miten ruotsinkieliselle palvelulle käy, jos Pietarsaaren yksikkö lakkautetaan.

– Se on hyvä kysymys. Yhtenä huolenaiheena meillä on, miten se jatkossa aiotaan hoitaa. Onko heillä [työnantajalla] joku suunnitelma hoitaa automaatiolla sekin – että botti kääntää, vai miten?

– Jos pahin mahdollinen tapahtuu, sillä on merkittävä vaikutus ruotsinkielisten asiakkaiden palvelun saatavuuteen ja tasoon, se on selvää, konsernin pääluottamushenkilö Mika Oja vahvistaa.

Aiemmin keväällä DNA karsi kustannuksia Taivalkoskella ja Hämeenlinnassa. Näissä molemmissa riitti, että toimitilat vaihtuivat pienempiin ja halvempiin, ja henkilöstön määrään ei kajottu.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tähän pietarsaarelaisetkin dna-laiset olisivat valmiita. Tilat Strengbergillä ovat komeat, mutta tätä nykyä varsin väljät.

– Yritämme tarjota sitä samaa. Kaikki mahdolliset keinot käytetään ja mietitään, millä muulla voidaan säästää, ettei tarvitsisi kajota henkilöstöön näin voimakkaasti, Mirka Fors sanoo.

Pietarsaaressa kaikki asiakaspalveluun liittyvät mittarit ovat todella hyvällä mallilla. Ja sitten kiitos on tällainen.

Työntekijöiden mukaan yhtenä perusteena toimenpiteille on esitetty, että puhelumäärä on vähentynyt. Tällä ei heidän mielestään ole juurikaan tekemistä työn määrän kanssa.

– Jos puhelimessa on hiljainen hetki, teen chatteja ja sähköpostia. Minulla on lisäksi OmaDnan hoito. Jostain kanavasta tulee yhteydenottoja kuitenkin. Työ ei sinänsä vähene, palveluneuvoja Minna Vörlin kertoo.

Heidi Hautamäen mielestä on merkillistä, että vain Pietarsaari on nostettu tikun nokkaan, vaikka samaa työtä tehdään monella muullakin paikkakunnalla.

– Meillä on ollut tosi pieni vaihtuvuus täällä. Itse olen ollut talossa 17,5 vuotta. Tuntuu tosi pahalta, että ensin puristamme ja teemme tosi hyvää tulosta, ja sitten ilmoitetaan että kiitti hei.

Minna Vörlin kyselee, onko työn jälki ollut jopa liian hyvää.

– Pietarsaaressa kaikki asiakaspalveluun liittyvät mittarit ovat todella hyvällä mallilla. Ja me olemme itsekin kokeneet tekevämme hyvää duunia, ja sitten kiitos on tällainen, Vörlin sanoo.

Tämä on ollut naisten työpaikka kautta aikojen. Muutama mies on ollut, mutta naisten työllistäjänähän tämä on toiminut.

DNA:n asiakaspalvelun toiminta käynnistyi Pietarsaaressa NovaCall-nimellä sen alettua tekemään DNA:lle alihankintaa vuonna 2001. Yksikön nimi on vaihtunut välillä Aditro NovaCalliksi ja GoExcellentiksi.

DNA osti asiakaspalvelun omiin nimiinsa vuonna 2012.

Mirka Fors on itse aloittanut firmassa keväällä 2002. Alkuperäisiä NovaCallin työntekijöitä on riveissä edelleen.

– Tämä on ollut naisten työpaikka kautta aikojen. Muutama mies on ollut, mutta naisten työllistäjänähän tämä on toiminut.

Siinä suhteessa työpaikka on jatkanut Strengbergin entisen tupakkatehtaan perinteitä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä