Paikallisuutiset
Esperi selvityttää, onko Pietarsaaren hoivakodissa syyllistytty laiminlyönteihin
Asukkaat jäivät ilman riittävää hoitoa ja joutuivat makaamaan pitkiä aikoja märissä vaipoissa, kertovat hoivakoti Editin entiset työntekijät.
Esperi Care selvityttää, onko sen Pietarsaaressa sijaitsevassa hoivakoti Editissä tapahtunut laiminlyöntejä. Syynä on Svenska Ylen, Österbottens Tidningin ja Vasabladetin uutisointi entisten työntekijöiden kokemuksista hoivakodissa.
Kolme Esperi Hoivakoti Editin entistä työntekijää ja vuosina 2019–2023 hoivakodissa toiminut lääkäri ovat kertoneet haastatteluissa ongelmista henkilöstötilanteessa, lääkkeiden käsittelyssä ja hygieniassa.
Haastateltujen mukaan asukkaat jäivät ilman riittävää hoitoa ja joutuivat makaamaan pitkiä aikoja märissä vaipoissa. Heidän mukaansa hoivakodin lääkevarastosta katoili lääkkeitä ja joidenkin asukkaiden lääkityksiä muutettiin sääntöjen vastaisesti. Henkilöstötilannetta kuvailtiin kaoottiseksi.
Esperi Care on kiistänyt väitteet, mutta lupaa selvityttää nyt hoivan laadun ulkopuolisella asiantuntijalla osana ”normaalia laatutyötään” ja julkistaa tulokset selvityksen valmistuttua. Selvityksen toteuttaa LabQuality-yritys.
– Vaikka emme tunnista tilannetta Editin nykyisessä toiminnassa, otamme väitteet erittäin vakavasti. Haluamme huolellisesti selvityttää hoivan laadun ulkopuolisen asiantuntijan avulla ja julkistaa tulokset avoimesti, sanoo aluepäällikkö Patrik Ekström firman tiedotteessa.
Esperiltä myönnetään, että vuonna 2017 aloittaneen Editin toiminnan alkuvuodet olivat haastavia. Vielä vuonna 2020 henkilöstön vaihtuvuus oli yli 60 prosenttia, tänä vuonna se on laskenut alle 18 prosenttiin.
– Tunnistamme aiemmat ongelmat esimerkiksi esihenkilöiden ja hoivahenkilökunnan vaihtuvuudessa, mutta siitä aiheutuneet haasteet on pitkälti ratkottu uuden johdon ja aiempaa vakiintuneemman hoivahenkilöstön ansiosta.
Niin henkilöstö, asukkaat kuin heidän omaisensa voivat ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista Esperin anonyymiin Whistleblowing-kanavaan tai muiden yhtiön tarjoamien palautekanavien kautta.
– Laatu on meidän jokaisen asia ja jokaisen velvollisuus on ilmoittaa jo lainsäädännönkin näkökulmasta, jos havaitsee epäkohtia. Laatupoikkeamiin ei voida puuttua, jos niistä ei saada tietoa. Olemme kehittäneet laatua Esperissä systemaattisesti viime vuosien aikana – ja myös Edit on aktiivisesti ollut mukana kehitystyössä, laatujohtaja Eeva Ketola sanoo.