Kolumnit
Tony Syrjäsen kolumni: Keittiössä on tilaa inspiroitua
Kirjoittaja on ihastunut maailmankaikkeuden ihmettelemiseen.
Vuosi taisi olla kutakuinkin 1986, kun Tony asteli vanhempiensa kanssa Kokkolan Koivuhaan Koivumarketiin. Kuusivuotias nappula ei vielä ymmärtänyt paljoakaan, mutta sen hän ymmärsi, että kaupan palvelutiskissä oli jotain taikaa. Mistä nuo kaikki tuotteet ovat tulleet, ja mitä on tuo jauhelihaksi kutsuttu kummallisen näköinen mössö? Miten ihmeessä sitä valmistetaan?
Siinä hetkessä tapahtui kai jotain mullistavaa, sillä siitä eteenpäin ruoka, ruuan alkuperä ja sen valmistusprosessit alkoivat kiinnostamaan pientä tallustelijaa siinä määrin, että aihe ei antanut rauhaa myöhemminkään.
Kun koulussa laiska Tony joutui valitsemaan mitä sitä tekisi isona, mieleen ei tullut muuta kuin elintarvikeala. Sitä tietä on tallusteltu siitä saakka. Kaupan liha- ja palvelutiski tuli sittemmin tutuksi myös tiskin toiselta puolelta.
Ruoka on toki kiinnostanut ihmisiä aina. Onhan se olemassaolomme elinehto ja kuuluu toivottavasti jokaisen jokapäiväiseen elämään.
Yksi takavuosien mielenkiintoisimmista ruokailmiöistä oli K-kaupan Väiski. Väinö Purje esiintyi tv-mainoksissa vuosien ajan antaen vinkkejä ruuanvalmistukseen. K-kaupan Väiskistä tuli niin suosittu, että mainoksissa käytetyt raaka-aineet ja reseptit tekivät kauppansa muuallakin kuin vain K-kaupoissa.
Väiskin tv-mainokset näkyivät myös eteläisessä naapurissamme, ja koska Neuvosto-Virossa kärsittiin tuohon aikaan elintarvikepulasta, herättivät mainosten notkuvat lihatiskit kansalaisissa ihailunsekaista ihmettelyä. Voiko Suomessa olla asiat muka noin hyvin? Koska neuvostokulttuurissa faktat ovat käyttökelpoisia ainoastaan silloin, jos niistä on jotain hyötyä neuvostojen maalle, Väiski leimattiin siellä muitta mutkitta CIA:n agentiksi ja mainokset propagandaksi.
Mikäli keittiössä haluaa inspiroitua, nykyisessä informaatiotulvassa ei onneksi tarvitse odotella tv-mainoksia.
Mikäli keittiössä haluaa inspiroitua, nykyisessä informaatiotulvassa ei onneksi tarvitse odotella tv-mainoksia. Sosiaalinen media ja videopalvelut tarjoavat ammattilaisten ja harrastajien vinkkejä heti kun niitä sattuu haluamaan. Videotkin ovat yhä laadukkaampia, jolloin niitä katselee mielellään vaikka keittiössä ei olisikaan välitöntä tilausta ylimääräiselle inspiraatiolle.
Sopivasti pilkettä silmäkulmassa sisältäviä kokkauskanavia löytyy muun muassa hakusanoilla Hard Kokki, Territory Films, Resepti, Paistajat, Lärvisen Laihaan kokkiin ei ole luottamista -videoita unohtamatta.
Mikäli kokkaus alkaa kiinnostelemaan, vuodenaikakaan ei voisi olla parempi. Maa antaa taas pian maukkainta satoaan, grillit voi roudata terassille ja sihijuomat kylmään. Makujen kesä saa alkaa.